Er CF-kortgendannelse mulig for manglende kamerafotos?

Jeg forsøger at gendanne manglende kamerabilleder fra et CF-kort, efter at billeder pludselig forsvandt fra mit kamera. Kortet genkendes stadig, men filerne vises ikke, og disse billeder er virkelig vigtige. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om fotogendannelse fra et CF-kort er mulig, og hvilke skridt jeg bør tage nu.

CF-kort gik i stykker? Det ville jeg gøre først

Ja, det er noget møg. Jeg har selv oplevet, at et CF-kort gik amok med billeder på, og den første fejl folk begår, er at blive ved med at bruge det. Hvis dine filer er forsvundet, så stop med det samme. Sæt ikke kortet tilbage i kameraet. Tag ikke testbilleder. Kopiér ikke noget over på det. Formatér det ikke, bare fordi kameraet eller computeren beder om det.

Mange gange ligger filerne stadig på kortet. Det, der som regel bliver beskadiget først, er filtabelen, indekset, den del der fortæller systemet, hvor alting ligger. Dine billeder eller videoklip kan stadig være der, indtil nye data bliver skrevet oven på dem.

Første tjek før du gør noget dumt

Jeg ville udelukke de nemme fejl først, for kortlæsere fejler oftere, end folk tror.

• Prøv en anden USB-port
  • Prøv en anden CF-kortlæser
  • Prøv en anden computer
  • Tjek om kortet vises i Diskhåndtering på Windows
  • Tjek Diskværktøj på Mac

Hvis kortet vises der, selv hvis du ikke kan åbne det i Finder eller Stifinder, er der stadig en chance for gendannelse.

Hvis kortet bliver registreret, så brug gendannelsessoftware

Hvis systemet kan se kortet, ville jeg vælge gendannelsessoftware, før jeg prøver et reparationsværktøj. Disk Drill er en mulighed, som folk bruger til CF-kort. Det håndterer de filsystemer, man normalt ser på kameramedier, som FAT32 og exFAT, og det scanner efter slettede eller manglende billeder, videoer og RAW-filer.

Forhåndsvisningen betyder mere, end folk siger. Jeg har brugt forhåndsvisninger til hurtigt at finde ud af, om scanningen fandt rigtige filer eller en bunke ødelagt skrammel.

Den enkle trin-for-trin-version

1. Fjern CF-kortet fra kameraet.
  2. Sæt det i computeren med en ordentlig CF-kortlæser.
  3. Installér gendannelsesappen på computeren, ikke på CF-kortet.
  4. Vælg CF-kortet i appen, og start scanningen.
  5. Gennemgå de fundne filer, og forhåndsvis dem, du går op i.
  6. Gem de gendannede filer på computeren eller et andet eksternt drev.

Gendan ikke filer tilbage til det samme kort. Jeg ved godt, det lyder indlysende, men folk gør det stadig, og så overskriver de de data, de prøvede at redde.

Hvis kortet virker ustabilt, så lav først et image

Denne del bliver ofte sprunget over. Hvis kortet afbryder forbindelsen, giver fejl, fryser eller opfører sig mærkeligt, så arbejd ud fra en kopi i stedet for originalen. Lav først et disk-image, og scan derefter imaget.

Jeg ville gøre det hver gang, kortet virker ustabilt. Det mindsker risikoen for at gøre tingene værre, mens du roder med det.

Ting jeg endnu ikke ville røre

Lad disse være i fred indtil efter gendannelse:

• CHKDSK
  • Førstehjælp
  • reparationsmuligheder
  • enhver “ret” prompt fra operativsystemet eller kameraet

De værktøjer har til formål at gøre kortet brugbart igen. Dit mål er anderledes lige nu. Du vil først have filerne væk fra kortet. Reparationer kommer senere.

Når software ikke længere er det rigtige valg

Hvis CF-kortet:

• ikke registreres nogen steder
  • har bøjede ben
  • bliver varmt
  • mister forbindelsen igen og igen

så ville jeg stoppe med gentagne softwareforsøg. På det tidspunkt er et gendannelsesværksted den sikrere vej.

Kort version

Hvis kortet stadig vises, er chancerne ofte rimelige. Stop med at bruge det, tilslut det med en kortlæser, scan det, forhåndsvis det fundne, og gendan alt til et andet drev. Rækkefølgen betyder noget.

Ja, gendannelse af CF-kort er ofte mulig, hvis kortet stadig vises på din computer. Manglende billeder betyder ikke altid, at billeddataene er væk. Nogle gange bliver mappestrukturen ødelagt, eller kameraet holder op med at læse mappen korrekt.

Jeg er enig i det meste af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg vil først tilføje én ting. Tjek kortet i kameraet og på en computer for skjulte DCIM-mapper eller mærkelige partitionsoplysninger. Jeg har set kort, hvor billederne stadig var der, men kameraet holdt op med at vise dem efter en skrivefejl. På Windows skal du bruge Diskhåndtering. På Mac skal du bruge Diskværktøj. Kig efter kortets størrelse og filsystem. Hvis den viste kapacitet ser forkert ud, så lad være med at rode mere med det.

Hvis kortet monteres, men åbner tomt, så spring reparationsværktøjer over og gå direkte til gendannelse. Disk Drill er et solidt valg til fotogendannelse fra CF-kort, fordi det ofte finder RAW-, JPEG-, TIFF- og videofiler ud fra signatur, selv når filtabelen er ødelagt. Se forhåndsvisning af resultaterne, før du gemmer. Hvis forhåndsvisningerne kan åbnes, er dine chancer rimelige.

Et punkt, hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer: Det er smart at prøve flere kortlæsere, men for mange gentagne tilslutningsforsøg med et ustabilt kort er en dårlig idé. Hvis kortet kobler fra, så lav et image af det tidligt og arbejd ud fra imaget. Færre læsninger, mindre risiko.

Du skal heller ikke stole på kameraet, hvis det pludselig siger, at kortet er tomt. Kameraer lyver. De rapporterer kun det, de ser i indekset, ikke det, der stadig ligger i lageret. Jeg har set det ske mere end én gang.

For en enkel gennemgang hjælper denne:
trinvis guide til fotogendannelse fra CF-kort

Hvis kortet bliver varmt, læses som 0 byte eller afbrydes konstant, så stop gør det selv-forsøgene. På det tidspunkt er et laboratorium den sikrere løsning.

Ja, gendannelse af CF-kort er absolut muligt, hvis kortet stadig bliver registreret. Den del betyder mere end om kameraet siger, at billederne er væk. Kameraer er lidt dumme, når det gælder den slags. Hvis mappestrukturen bliver ødelagt, opfører de sig, som om kortet er tomt, selv når billeddataene stadig er der.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @kakeru, men jeg vil tilføje én ekstra ting, som folk ofte springer over: tjek, om de manglende billeder blev gemt i et format, som dit nuværende visningsprogram bare ikke viser korrekt. Jeg har set RAW-filer se ud som om de manglede på én maskine og dukke fint op i en anden app. Hvis det også skete lige efter, at batteriet døde, eller kameraet frøs midt i en skrivning, kan de sidste par filer være beskadigede, mens de ældre stadig kan gendannes.

Det, jeg ville gøre, er at læse kortet én gang, så lidt som muligt, og lave en backup på sektorniveau, hvis du kan. Scan derefter den kopi med Disk Drill. Jeg ved, at nogle går direkte til at scanne selve kortet, men hvis kortet har selv mindre læseproblemer, er det mere sikkert at lave et image først. Disk Drill er solidt til gendannelse af CF-kortbilleder, fordi det kan finde filer ud fra filsignaturer, selv når mappestrukturen er helt ødelagt.

En lille uenighed med det sædvanlige råd: Jeg ville ikke bruge for lang tid på at prøve alle tilfældige adaptere i huset. Dårlige kortlæsere kan få et ustabilt kort til at opføre sig endnu mærkeligere. Én kendt velfungerende kortlæser er bedre end ti mystiske dongler.

Også værd at tjekke:

• kortkapaciteten vises forkert
  • filer vises som 0 KB
  • mærkeligt omdøbte mapper
  • kun miniaturer findes, ikke billeder i fuld størrelse

Hvis du vil have flere input fra fællesskabet, har denne tråd nyttige råd om gendannelse af CF-kortbilleder fra Data Recovery Help-fællesskabet.

Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, bliver varmt eller får systemet til at fryse, så stop. Det er dér, gør det selv går fra måske til nå ja, det var en dårlig idé.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @kakeru, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer dækkede: Tjek, om kameraet ændrede filnummerering eller afspilningsfiltre. Nogle kameraer skjuler billeder fra afspilning, hvis mappenavngivningen ikke længere matcher det, som kamerahuset forventer, selv om filerne stadig ligger på CF-kortet.

Jeg er en smule uenig i tilgangen scan med det samme i ét tilfælde. Hvis kortet er stabilt og kan læses, så kopiér først hele det synlige indhold af kortet til en mappe, også mapper, der ser tomme ud. Nogle gange er det kun kataloget, der er ødelagt, og sidecar-filer, miniaturer eller skjulte metadata hjælper gendannelsessoftware med at genopbygge sammenhængen.

Hvis almindelig gennemsyn ikke viser noget nyttigt, så er Disk Drill et rimeligt næste skridt.

Fordele ved Disk Drill:

• nem forhåndsvisning af billeder
  • god til at finde JPEG, RAW, TIFF og video ud fra signatur
  • virker også, når mapper mangler

Ulemper:

• dybe scanninger kan miste oprindelige filnavne og mappestruktur
  • ikke ideel, hvis CF-kortet har reel hardwarefejl
  • fuld gendannelse kræver som regel den betalte version

Hvis dine gendannede billeder desuden kun åbner halvt, viser grå blokke eller har forkerte farver, betyder det som regel delvis overskrivning eller korruption, ikke at gendannelsessoftwaren har fejlet. Den sondring er vigtig.