Ik probeer ruimte vrij te maken op mijn telefoon en Messenger gebruikt veel opslagruimte. Ik zie de optie om de cache te wissen, maar ik weet niet zeker of dat alleen tijdelijke bestanden verwijdert of dat het ook berichten, foto’s, video’s of inloggegevens kan verwijderen. Kan iemand uitleggen wat er precies gebeurt wanneer je de cache van Messenger wist?
Ja, iPhone gaat hier niet op dezelfde manier mee om als Android. Als je op zoek bent naar een normale knop “Cache wissen” voor Messenger, ga je je eraan ergeren, want iOS geeft je die eigenlijk niet echt.
Het goede nieuws is dat je nog steeds een paar manieren hebt om Messenger op te schonen, vooral als het vastloopt, opslagruimte opslokt of zich raar gedraagt. Je moet het alleen via de opslaginstellingen van de iPhone doen in plaats van in de app zelf.
Voor een lichtere opschoning: ontlaad Messenger
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Messenger en tik vervolgens op App ontladen.
Hiermee verwijder je de app zelf, maar blijven de documenten en gegevens op je telefoon behouden. Dus je inloggegevens, instellingen en lokale appgegevens zouden moeten blijven staan. Tik daarna op App opnieuw installeren.
Hiermee kun je wat tijdelijke rommel opruimen en Messenger dwingen zich te verversen zonder dat je alles opnieuw volledig hoeft in te stellen. Als de app maar licht buggy is, is dit meestal het eerste wat ik zou proberen.
Voor een grondigere opschoning: verwijder de app en installeer die opnieuw
Als Messenger belachelijk veel ruimte inneemt of blijft crashen na het ontladen, verwijder het dan volledig. Dat kun je doen via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Messenger door Verwijder app te kiezen, of houd gewoon het Messenger-pictogram ingedrukt en verwijder het van het beginscherm.
Hiermee wis je de app, de tijdelijke bestanden en de lokale gegevens. Download daarna Messenger opnieuw vanuit de App Store.
Ja, hierdoor word je uitgelogd. Je moet opnieuw inloggen.
Nee, je gesprekken zouden hierdoor niet verwijderd moeten worden. Je Messenger-chats worden opgeslagen bij Meta, niet alleen op je iPhone. Zodra je weer inlogt, zouden je berichten opnieuw moeten synchroniseren zoals voorheen.
Wat je hier eigenlijk wist, is de rommel die Messenger in de loop van de tijd stilletjes opbouwt: miniaturen van afbeeldingen, sticker- en GIF-bestanden, stukjes van bekeken video’s en andere tijdelijke bestanden die het opslaat zodat dingen sneller laden. Die rommel kan zich opstapelen, en soms raakt die genoeg beschadigd om de app te laten crashen.
Het irritante is dat dit meestal tijdelijk is. Messenger begint zijn cache weer op te bouwen zodra je het opnieuw gebruikt. Je kunt vandaag een paar gigabyte wissen en later merken dat de app weer opgeblazen is, want zo werkt het nu eenmaal.
Als je grootste probleem opslagruimte is, is Messenger misschien niet eens het grootste probleem. Heel vaak is de echte ruimtevreter de fotobibliotheek: oude screenshots, dubbele foto’s, enorme video’s, willekeurige schermopnames en 4K-clips waarvan je vergeten was dat ze bestonden.
Wat ik na Messenger zou controleren
Ik verspilde vroeger enorm veel tijd met handmatig door Foto’s scrollen om uit te zoeken wat ruimte innam. De meeste opschoonapps die ik probeerde, waren irritant. Ze leken gratis, maar vroegen dan om geld zodra je daadwerkelijk iets probeerde te verwijderen, of ze zaten vol met advertenties.
Degene die ik uiteindelijk fijn vond, is Clever Cleaner.
Om het duidelijk te zeggen: het wist de cache van Messenger niet. Het opschonen van Messenger moet nog steeds gebeuren met de methode hierboven van ontladen of verwijderen en opnieuw installeren. Waar het wel bij helpt, is het soort dingen dat meestal belangrijker is voor opslagruimte: foto’s en video’s.
De belangrijkste reden dat ik het aanbeveel is simpel: het is echt gratis. Geen proefperiode-val, geen betaalmuur wanneer je bestanden probeert te verwijderen, en geen advertenties die om de paar seconden opduiken.
De onderdelen die ik als eerste zou gebruiken:
- Heavies: Dit sorteert je media op bestandsgrootte. Het is de snelste manier om gigantische video’s te vinden die je vergeten was. Een paar daarvan verwijderen kan meer ruimte vrijmaken dan steeds opnieuw rommelen met appcache.
- Similars: Dit groepeert foto’s die bijna hetzelfde lijken, zodat je de beste kunt bewaren en de extra’s kunt verwijderen.
- Screenshots: Handig om oude bonnetjes, memes, chats en willekeurige screenshots op te ruimen die je waarschijnlijk niet meer nodig hebt.
- Verwerking op het apparaat: Het opschonen gebeurt op je iPhone, dus je foto’s worden niet ergens naartoe geüpload alleen om geanalyseerd te worden.
Dus als Messenger zelf kapot is, verwijder het dan en installeer het opnieuw. Dat is de schoonste oplossing. Maar als je dit doet omdat je iPhone bijna vol is, stop daar dan niet. Controleer ook je foto’s en video’s, want daar zit meestal de echte ruimte verstopt.
Druk niet op “gegevens wissen” in de veronderstelling dat het hetzelfde is. Cache is meestal veilig: voorbeelden, miniaturen, tijdelijke media, stukjes die Messenger opslaat zodat chats sneller laden. Het zou de daadwerkelijke gesprekken niet uit je account moeten verwijderen. Maar appgegevens zijn anders, vooral op Android, omdat dat de app kan resetten, je kan uitloggen, lokale instellingen kan verwijderen en alles kan wissen wat Messenger alleen lokaal had opgeslagen. Op iPhone ben ik het eens met @mikeappsreviewer dat verwijderen en opnieuw installeren de dichtstbijzijnde echte opschoning is, maar offloaden maakt mogelijk niet zoveel ruimte vrij als mensen verwachten omdat iOS het documenten-/gegevensgedeelte bewaart. Als je een foto of video belangrijk vindt die iemand heeft gestuurd, sla die dan op in Foto’s of Bestanden voordat je iets opschoont, want het wissen van de cache kan de lokale kopie verwijderen, zelfs als de berichtenballon nog steeds bestaat.
Het wissen van de cache kan ervoor zorgen dat Messenger tijdelijk minder soepel aanvoelt, omdat al die kleine bestanden opnieuw moeten worden opgebouwd. Miniaturen, profielfoto’s, stickerpakketten, voorbeelden en recent bekeken media moeten mogelijk opnieuw worden gedownload, waardoor chats in het begin langzamer kunnen laden en je mogelijk meer mobiele data gebruikt als je geen wifi hebt.
Ik ben het eens met @boswandelaar over het grote verschil: cache wissen is niet hetzelfde als gegevens wissen. Cache bestaat vooral uit gemaksbestanden. Je daadwerkelijke berichtgeschiedenis hoort nog steeds gekoppeld te zijn aan je Messenger-/Facebook-account. Wat mogelijk verdwijnt, is de lokale kopie van dingen die Messenger al had gedownload, zoals een videovoorbeeld of fotominiatuur. Het bericht kan er nog steeds zijn, maar als je er later op tikt, moet Messenger het mogelijk opnieuw ophalen.
De kleine kanttekening die mensen vergeten, is alles wat je niet bewust buiten Messenger hebt opgeslagen. Als er een foto, spraakbericht, bestand of video is waar je echt om geeft, sla die dan op je telefoon of in cloudopslag op voordat je gaat opschonen. Behandel een chatballon niet als back-up. Daarna is cache wissen meestal een veilige eerste stap. Klik alleen niet op “gegevens wissen” tenzij je het prima vindt om opnieuw in te loggen en de app helemaal opnieuw op te bouwen.
Druk niet op “gegevens wissen” in de veronderstelling dat het hetzelfde is. Cache is meestal veilig: voorbeelden, miniaturen, tijdelijke media, stukjes die Messenger opslaat zodat chats sneller laden. Het zou de daadwerkelijke gesprekken niet uit je account moeten wissen. Maar appgegevens zijn anders, vooral op Android, omdat dat de app kan resetten, je kan uitloggen, lokale instellingen kan verwijderen en alles kan wissen wat Messenger alleen lokaal had opgeslagen. Op iPhone ben ik het eens met @mikeappsreviewer dat verwijderen/opnieuw installeren de dichtstbijzijnde echte opschoning is, maar app offloaden maakt mogelijk niet zoveel vrij als mensen verwachten omdat iOS het documenten-/gegevensgedeelte behoudt. Als je een foto of video belangrijk vindt die iemand heeft gestuurd, sla die dan op in Foto’s of Bestanden voordat je iets opschoont, want het wissen van de cache kan de lokale kopie verwijderen, zelfs als de berichtenballon nog steeds bestaat.