Jeg har brug for hjælp til gendannelse af video fra SD-kort, efter at mit kamerakort pludselig holdt op med at vise flere vigtige videofiler. Kortet bliver stadig registreret, men videoerne mangler eller kan ikke afspilles, og jeg er bekymret for at gøre situationen værre ved at prøve tilfældige løsninger. Hvad er den bedste metode eller software til at gendanne slettede eller korrupte videoer fra et SD-kort i 2026?
Mistet en video fra et SD-kort? Her er, hvad jeg ville gøre først
Den der mavefornemmelse, når et klip forsvinder fra et SD-kort, er forfærdelig. Jeg har oplevet det med droneoptagelser og én gang med en familievideo, som jeg burde have sikkerhedskopieret tidligere. Første træk, stop. Bliv ikke ved med at optage. Pil ikke ved kortet.
Slettede videofiler ligger ofte stadig der et stykke tid. Det, der som regel ændrer sig først, er filsystemets post, ikke de rå videodata. Dit kamera eller din telefon markerer pladsen som ledig, og så begynder nye filer at tage bidder af den. Hvis der ikke skrives noget nyt til de sektorer, er der stadig en chance for gendannelse.
1. Stop med at skrive til kortet
Denne del er vigtigere end softwaren.
Gør ikke dette:
- optag mere video
- tag billeder
- kopiér noget over på kortet
- formatér kortet
- lad enheden blive ved med at bruge det
Tag kortet ud, og lad det være i fred, indtil du sidder ved en computer og er klar til at gendanne. Jeg lærte det på den irriterende måde. Jeg blev ved med at filme efter at have slettet et klip én gang, og den manglende fil kom tilbage halvt ødelagt. Helt min egen fejl.
2. Tjek, om din computer stadig kan se kortet
Før du bruger tid på gendannelsesværktøjer, så sørg for, at kortet overhovedet dukker op.
Prøv dette:
- Brug en anden kortlæser.
- Skift USB-port.
- Tilslut det til en anden computer.
- Åbn Diskhåndtering i Windows, og se om kortet vises der.
Hvis Windows siger, at kortet er RAW, eller beder dig om at formatere det, så lad være endnu. Gendannelsesværktøjer kan ofte stadig læse kort i den tilstand. Hvis kortet ikke vises nogen steder, på nogen maskine, med nogen læser, har du muligvis med et hardwareproblem at gøre i stedet for en simpel sletning.
3. Kør gendannelsessoftware
Til videofiler har jeg haft rimelig held med Disk Drill.
Derfor bliver det ofte nævnt:
- det håndterer mange filtyper
- det scanner hukommelseskort godt
- det har kamerafokuserede gendannelsesfunktioner til fragmenterede optagelser
Det sidste punkt betyder mere, end folk tror. Kameraer, droner og actionkameraer spreder ofte videodata rundt i stedet for at skrive én pæn blok. Ting fra GoPro, DJI, Sony og lignende udstyr har ofte en rodet struktur under overfladen.
På Windows er den gratis gendannelsesgrænse 100 MB. Det redder ikke et stort 4K-klip, men det er stadig nok til at scanne, forhåndsvise resultater og se, om din manglende video overhovedet er der, før du bruger penge.
Hvis du vil gå den gratis vej, er PhotoRec stadig værd at prøve. Det er grimmere. Det føles gammelt. Det virker oftere, end dets brugerflade antyder. Ulempen er, at du som regel mister de oprindelige filnavne og mappestrukturen, så forvent en bunke filer med generiske navne. Lidt rodet, men bedre end ingenting.
4. Gendan filerne på den sikre måde
Det grundlæggende forløb er enkelt:
- Tilslut SD-kortet med en kortlæser.
- Kør en fuld scanning, eller en dyb scanning, hvis den hurtige ikke finder noget.
- Filtrér resultaterne efter videoformater.
- Forhåndsvis det, der ser rigtigt ud.
- Gem de gendannede filer et andet sted.
Et andet sted betyder dit interne drev, en ekstern SSD, et andet USB-drev, hvad som helst bortset fra det samme SD-kort.
Skriv ikke de gendannede filer tilbage på det kort, du scanner. Folk gør det, og undrer sig så over, hvorfor den anden manglende fil aldrig dukker op. Du ender med at overskrive netop de data, du prøvede at redde.
5. Hvis den gendannede video ikke vil afspille
Det sker. At en gendannet fil dukker op, betyder ikke, at den er i orden.
Det første, jeg ville prøve, er VLC Media Player. Det åbner beskadigede filer bedre end mange standardapps til video. Jeg har oplevet, at klip fejlede i Windows’ medieafspillere og stadig kunne åbnes i VLC med mindre fejl.
Hvis VLC ikke vil røre den, så kig på værktøjer til videoreparation. Nogle af dem genskaber ødelagte filer ved hjælp af et godt eksempelklip fra det samme kamera, optaget med de samme indstillinger. Den detalje betyder noget. Samme enhed, samme opløsning, samme codec, samme billedhastighed, hvis du har det.
Og hvis din computer bliver ved med at bede om at formatere kortet, så ignorer det, indtil gendannelsen er færdig. Formatering kommer senere.
Den del, folk roder med
Hurtighed hjælper. Vigtigere er det, at der ikke skrives mere.
Hvis du stopper med at bruge kortet med det samme, er dine chancer bedre. Hvis du bliver ved med at filme, slette eller lader enheden oprette nye filer i baggrunden, falder dine chancer hurtigt. Der er ikke så meget drama i det. Jo mindre du rører kortet, jo bedre bliver resultatet som regel.
Hvis kortet stadig kan læses, ville jeg scanne det, før jeg prøvede noget andet. Hvis det er usynligt overalt, så ville jeg begynde at tænke på fysisk fejl, ikke brugerfejl. Det er en hårdere vej. Men ved almindelig utilsigtet sletning er gendannelse ofte stadig mulig.
Hvis kortet stadig kan monteres, så lav først et billede af det. Jeg ved, at @mikeappsreviewer fokuserede på at stoppe skrivninger og scanne kortet, hvilket er rigtigt, men jeg ville ikke først scanne det originale medie, hvis videoerne betyder meget. Klon det sektor for sektor, og arbejd derefter ud fra kopien. Mere sikkert. Hvis kortet forværres under læsninger, beholder du ét stabilt øjebliksbillede.
På Windows kan du bruge HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool. På Linux eller Mac er ddrescue det bedre valg. Gem billedet på din SSD, ikke tilbage på SD-kortet.
Scan derefter billedet med Disk Drill. Det håndterer mistede partitioner og ødelagte filtabeler godt, og det finder ofte videosignaturer, selv når mappestrukturen er helt ødelagt. Til kameraer ville jeg tjekke både filsystemgendannelse og signaturbaseret gendannelse. Hvis du kun bruger én tilstand, går du glip af noget.
Hvis filen kommer tilbage, men ikke vil afspille, er problemet ofte containeren, ikke videostrømmen. MP4-filer kræver moov-atomet. Nogle kameraer skriver det til sidst. Hvis optagelsen blev afbrudt, ser klippet dødt ud, selv når det meste af videodataen stadig er der. Untrunc eller et reparationsværktøj med en eksempelfil fra det samme kamera hjælper meget.
En ting mere: Tjek for skjulte midlertidige klip og sidecar-filer. Nogle kameraer opdeler lange videoer i bidder eller efterlader .LRV, .THM, .IDX, .CPI, .MPL, .XML. De filer hjælper med at identificere manglende segmenter.
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne guide til gendannelse af SD-kortvideoer for manglende eller beskadigede kamerafiler værd at se. Kort og nem at følge.
Kør ikke chkdsk først. Folk foreslår det alt for hurtigt. Det reparerer filsystemer ved at ændre dem, og ja, nogle gange hjælper det, men det begraver også gendannelige poster. Jeg ville gemme reparationsværktøjer til efter gendannelsen.
Jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @sterrenkijker kun berørte let: tjek, om filerne faktisk er væk, eller bare usynlige fordi kameraets database/indeks er blevet ødelagt.
Mange kameraer læser ikke bare rå MP4-filer fra kortet som en almindelig mappe. De er afhængige af sidefiler og mappestruktur. Hvis nogen har flyttet mapper rundt, omdøbt ting, eller kortet har haft et mindre filsystemproblem, kan kameraet opføre sig, som om klippene er forsvundet, selv om videofilerne stadig er der. Så før du går helt i recovery-tilstand, så sæt kortet i en computer og gennemgå manuelt hver mappe, også de skjulte. Kig efter DCIM, PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, CLIP, SUB osv. Nogle gange ligger optagelserne der, men kameraet vil ikke vise dem. Irriterende som bare pokker.
Jeg er også lidt uenig i tankegangen om dyb scanning først. Dybe scanninger er gode, men hvis kortet stadig monteres normalt, ville jeg først kopiere alt læsbart fra det i helt almindelig Stifinder/Finder. Ikke recovery, bare normal kopiering. Du kan måske redde intakte klip, metadata, miniaturefiler og den præcise mappestruktur. Det kan være vigtigt senere ved reparation.
Hvis de manglende videoer dukker op, men ikke vil afspille, så tjek filstørrelsen, før du antager korruption:
- 0 KB eller meget lille størrelse = sandsynligvis dårlig mappepost eller afbrudt skrivning
- normal stor størrelse = kan ofte repareres
- mærkelige dubletnavne = mulig FAT/exFAT-mappefejl
Til selve recovery er Disk Drill et solidt valg til videogendannelse fra SD-kort, fordi det kan finde både slettede poster og rå videosignaturer. Jeg ville bare ikke begynde tilfældigt at fixe kortet først. Ingen CHKDSK, ingen formatering, ingen kamera-knap til reparer database endnu. Det kan gøre tingene værre. Har prøvet det, gjorde det dumme lol.
Hvis du vil have mere trin-for-trin-læsning, er denne tråd om hvordan man gendanner slettede videoer fra et SD-kort og genskaber kameraoptagelser også ret relevant.
En sidste ting, folk glemmer i 2026: falske eller svigtende SD-kort er stadig overalt. Hvis dette kort pludselig begyndte at miste klip, så test det efter gendannelse. Et kort, der registreres fint, kan stadig være langsomt ved at dø.