Beste måte å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort til et Nikon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt mens jeg gjennomgikk bildene, og nå trenger jeg hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette dem på. Bildene inkluderer personlige minner som jeg ikke har sikkerhetskopiert, så jeg ser etter råd om bildegjenoppretting fra Nikon SD-kort, hvilke trinn jeg bør unngå, og hvilke gjenopprettingsmetoder som faktisk fungerer.

Jeg gjorde dette én gang med et Nikon-kort, og den gode nyheten er at sletting på et kamera vanligvis ikke sletter bildedataene med en gang. Det markerer ofte plassen som ledig. Hvis du fortsatte å ta bilder etter feilen, blir gjenoppretting raskt vanskeligere. Hvis du stoppet tidlig, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Det første du må gjøre, er å slutte å bruke kameraet nå. Ikke ta et testbilde. Ikke bla rundt og fortsett å knipse. Hver nye fil skrives til kortet, og noen av de gamle bildene dine kan bli erstattet for godt.

Ta ut SD-kortet og koble det til datamaskinen med en kortleser. Jeg ville hoppet over å koble Nikon-kamerahuset til med USB hvis du har et annet alternativ. Mange kameraer vises i MTP- eller PTP-modus, og gjenopprettingsverktøy fungerer som regel bedre når de kan lese kortet mer direkte.

Hvis du ikke allerede har en kopi et annet sted, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis neste steg. Jeg har brukt Disk Drill før, mest fordi det var enkelt og leste Nikon NEF-filer sammen med JPG-er uten at jeg måtte styre for mye.

Her er kortversjonen.

1. Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet.
  2. Sett inn Nikon SD-kortet med en kortleser.
  3. Velg kortet inne i programmet.
  4. Kjør Universal Scan først.
  5. Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis deretter det den finner.
  6. Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk, aldri tilbake til det samme SD-kortet.

En liten ting, men det betyr noe. Hvis en bildeforhåndsvisning åpnes riktig i skanneresultatene, ville jeg tatt det som et godt tegn. I mitt tilfelle var filene med fungerende forhåndsvisninger de som mest sannsynlig kom tilbake uten problemer.

På Windows er det en gratis grense for gjenoppretting på 100 MB. Det redder ikke en enorm fotosession, nei. Likevel nyttig for testing. Du får nok plass til å se om filene dine kan gjenopprettes før du bruker penger.

Hvis du mistet video også, finnes det en Advanced Camera Recovery-modus. Jeg ville ikke startet der. Universal Scan er raskere og finner vanligvis det åpenbare først. Hvis noen større klipp fortsatt mangler etter det, kan du prøve den kameraspesifikke skanningen.

En rar del skremmer folk uten grunn. Gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med stygge navn som file000123.nef, og de gamle mappene kan være borte. Jeg så dette selv. Det betyr ikke alltid at bildene er skadet. Gjenopprettingsverktøy bygger ofte opp filer på nytt fra rå datamønstre, så navn og mapper er de første tingene som forsvinner.

Det samme gjelder Nikon RAW-filer som nekter å åpne i Windows. Jeg har opplevd at NEF-filer så døde ut når problemet bare var manglende kodekstøtte. Åpne dem i programvare med støtte for Nikon RAW før du avskriver dem.

Før du bruker en time på å skanne, sjekk de kjedelige stedene også.

1. Datamaskinen din, hvis du vanligvis importerer etter hver fotografering.
  2. SnapBridge, hvis det var satt opp til å kopiere bilder over.
  3. Skylagring eller en gammel ekstern disk du hadde glemt.

Hurtigformatering er heller ikke alltid fatalt. Jeg har sett kort komme tilbake etter en formatering, så lenge de ikke ble fylt opp igjen. Det viktigste er hva som skjedde etter tapet. Hvis du tok 300 nye bilder på det samme kortet, kan de eldre dataene være delvis eller fullstendig overskrevet. Det er da resultatene blir rotete.

Hvis kortet er sprukket, stadig kobler fra, blir varmt, eller datamaskinen ikke oppdager det i det hele tatt, ville jeg stoppet der. Gjør-det-selv-gjenoppretting på et sviktende kort kan gjøre en dårlig situasjon verre. Det er punktet der en profesjonell gjenopprettingstjeneste gir mer mening.

Så, enkel gjenopprettingsplan:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Fjern det fra kameraet.
  3. Se etter sikkerhetskopier, synkroniserte kopier og gamle importer.
  4. Skann kortet med gjenopprettingsprogramvare, start med Universal Scan.
  5. Lagre gjenopprettede filer et annet sted.

Sletting på et Nikon er ille, men ikke alltid endelig. Hvis kortet ble liggende urørt etter feilen, har du fortsatt en god sjanse til å få tilbake det meste.

Hvis kortet fortsatt monteres, ville jeg gjort ett ekstra steg før noen skanning. Lag først et fullstendig byte-for-byte-avbildning av SD-kortet, og jobb deretter fra avbildningen. Da får du ett rent øyeblikksbilde av kortet og reduserer risikoen for at en ustabil kortleser eller et ustabilt kort forårsaker mer skade under gjentatte skanninger. På Windows fungerer USB Image Tool eller HDD Raw Copy. På Mac eller Linux fungerer dd hvis du kjenner enhetsstien din. Det tar lengre tid, men det er den tryggere veien.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke kortet. Jeg er litt uenig på ett punkt. Jeg ville ikke brukt mye tid på å sjekke selve kameraet for noe skjult. Nikon-sletting i avspillingsmodus er vanligvis en ekte slettemarkering, ikke en slags papirkurv-funksjon. Tid er viktigere enn å lete i menyer.

Hvis du vil ha den enkle veien, er Disk Drill helt greit for gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort, spesielt for JPG og NEF. Skann kortavbildningen hvis du laget en. Sorter resultatene etter filtype og filstørrelse. Små NEF-filer er ofte bare skrot. Filer i full størrelse med støtte for forhåndsvisning er de beste kandidatene.

To ting til som folk ofte overser:

1. Skyv SD-kortets skrivebeskyttelsesbryter før du setter det inn.
  2. Hvis kortet viser feil, ikke kjør reparasjonsverktøy først. Reparasjonsverktøy skriver endringer. Dårlig idé.

Også verdt å lese hvis du vil ha et bredere perspektiv på metoder for gjenoppretting av bilder fra Nikon-kameraets SD-kort:
beste måter å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort

Hvis kortet kobler fra, klikker eller leses med tilfeldige størrelser, hopp over gjør-det-selv og gå til et laboratorium. Den delen blir fort dyr, men det gjør det også å gjøre situasjonen verre.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sa: sjekk om Nikon-kameraet var satt til å skrive til to kort hvis modellen din har doble spor. Høres opplagt ut, men folk overser det hele tiden og får panikk uten grunn. Jeg har sett “slettede” bilder fortsatt ligge urørt på det andre kortet fordi sletting i avspilling bare traff arbeidsflyten for det valgte sporet. Ikke vanlig, men verdt 30 sekunder.

Jeg er også litt uenig i tanken om å hoppe rett til en masse dype skanninger med mindre kortet er veldig lite. Hvis dette bare er slettede bilder og kortet ellers er friskt, ville jeg startet med en skrivebeskyttet forhåndsvisningsrunde først i Disk Drill og sett om mappestrukturen fortsatt er synlig. Raskere, mindre kaos og lettere å skille de ekte filene fra utskåret søppel. Dype skanninger er flotte, men de kan drukne deg i dupliserte JPG-er og halvødelagte NEF-filer.

En annen ting folk glemmer: Nikon oppretter noen ganger sidecar- eller støttefiler avhengig av arbeidsflyt, og gjenopprettingsapper kan hente tilbake tonnevis av ubrukelige små fragmenter. Ikke vurder hele gjenopprettingen ut fra antall filer. Vurder den ut fra om de faktiske JPG- eller NEF-filene i full størrelse kan forhåndsvises og åpnes i Nikon-programvare, Lightroom, Capture One osv.

Hvis kortet er viktig nok, ville jeg unngå å “reparere” det med Windows-varsler som Scan and Repair. Den popup-en har lurt altfor mange til å gjøre en dårlig situasjon verre lol.

Beste praktiske fremgangsmåte etter min mening:

• Slutt å bruke SD-kortet
  • Bruk en kortleser, ikke kamerakabelen
  • Hvis mulig, lag et bilde av kortet først
  • Skann med Disk Drill
  • Gjenopprett til datamaskinen din eller en ekstern disk
  • Test gjenopprettede NEF-/JPG-filer i ordentlig bildeprogramvare

Hvis du vil ha en enkel guide om å gjenopprette slettede filer fra et SD-kort i et digitalkamera, kan det også hjelpe.

Hvis kortet monteres normalt og du sluttet å ta bilder med en gang, er sjansene dine vanligvis ganske gode. Hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen, er det da ting blir stygge fort.

En liten uenighet med @sternenwanderer og @techchizkid: hvis kortet er friskt og slettingen var nylig, ville jeg også sjekket Nikons Protect-status i kameraet bare for å bekrefte hva som skjedde. Ikke for å gjenopprette noe, bare for å unngå å jakte på feil problem. Beskyttede bilder kan vanligvis ikke slettes normalt, så det sporet betyr noe.

Det jeg ville lagt til som ikke har blitt understreket nok, er dette: se på kortets ledige plass før gjenoppretting. Hvis brukt plass fortsatt omtrent samsvarer med det som var på kortet før slettingen, er det et veldig godt tegn på at datablockene fortsatt er der og at bare filoppføringene ble fjernet. Hvis ledig plass økte mye etter sletting, er det fortsatt ofte mulig å gjenopprette, men forvent mer rå rekonstruksjon og rotete filnavn.

Hvis Nikon-kameraet ditt også tar RAW+JPEG, kan gjenopprettingen være ujevn. Det er vanlig å få tilbake JPEG-filen uten problemer mens NEF-filen er delvis skadet, eller omvendt. Så ikke anta at hele opptaket er tapt bare fordi ett format ser ødelagt ut.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg fordi det håndterer kamerakort og Nikon-filtyper uten mye oppsett.

Fordeler med Disk Drill

• Enkle forhåndsvisninger
  • God på gjenkjenning av JPG/NEF
  • Enkelt grensesnitt
  • Grei ved vanlige tilfeller av utilsiktet sletting

Ulemper med Disk Drill

• Gratis gjenoppretting på Windows er begrenset
  • Dype søkeresultater kan være rotete
  • Filnavn/mapper kommer kanskje ikke tilbake
  • Ikke magisk hvis data ble overskrevet

Ett praktisk tips til: etter gjenoppretting, kontroller filene i Nikon NX Studio eller en annen app som støtter RAW før du bestemmer at de er korrupte. Oppførselen til miniatyrbilder i Windows er ikke en pålitelig målestokk.

Så min versjon er:

• slutt å bruke kortet
  • sjekk muligheter for dobbelkortspor/sikkerhetskopi slik @mikeappsreviewer nevnte
  • inspiser gjenværende brukt plass
  • gjenopprett med Disk Drill eller lignende
  • valider i riktig fotoprogramvare
  • hvis kortet oppfører seg ustabilt i det hele tatt, stopp gjør det selv umiddelbart