Beste måte å gjenopprette slettede bilder fra Canon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å få dem tilbake. Bildene er fra en spesiell hendelse, og jeg er bekymret for at de kan være borte for godt. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et Canon-kamera på en trygg måte?

Jeg har vært i akkurat denne suppa med et Canon-kamerahus, og det første steget er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke kameraet nå. Ingen testbilder, ingen raske klipp, ingenting. Ta ut SD-kortet. Hvis kortet har en låsetapp, skyv den til skrivebeskyttet posisjon.

Grunnen er enkel. Når du sletter bilder eller gjør en hurtigformatering i kameraet, blir filene som regel ikke slettet med en gang. Filtabellen på kortet oppdateres slik at kameraet behandler plassen som ledig. Bildedataene ligger ofte fortsatt der til nye bilder skrives oppå dem. Canon gir deg ikke en papirkurvmappe på kameraet, så når nye data overskriver disse sektorene, blir gjenoppretting mye vanskeligere, noen ganger umulig.

Før du installerer noe, sjekk de enkle tingene.

1. Hvis du brukte Canons skysynkronisering, se i image.canon. Noen filer blir liggende der i opptil 30 dager.

2. Hvis bildene ble fjernet på datamaskinen etter import, sjekk Papirkurv på Windows eller Papirkurv på Mac.

Hvis det ikke dukker opp noen sikkerhetskopi, bruk gjenopprettingsprogramvare fra en datamaskin med SD-kortleser. Jeg ville unngått å koble kameraet til med USB for dette. I mine tester fungerer direkte korttilgang gjennom en kortleser bedre fordi programvaren får renere tilgang til selve kortet.

Jeg har prøvd noen verktøy etter å ha rotet til mine egne kort, og Disk Drill ga meg minst problemer. Det fant Canon RAW-filer som CR2 og CR3, sammen med JPEG-er og video, og forhåndsvisningen hjalp meg med å sortere ut hva som fortsatt var intakt før jeg lagret noe. På Windows får du også en liten gratis gjenopprettingskvote, som hjelper for en rask sjekk før du betaler.

Hvis du vil ha en gratis løsning og ikke har noe imot litt røffe kanter, er PhotoRec verdt å se på. Det er åpen kildekode og flink til å hente bildedata fra skadede eller formaterte kort. Haken er grensesnittet. Det kjører i et tekstvindu, så det føles gammeldags, og det tar vanligvis ikke tilbake originale navn eller mappestruktur. Du ender opp med en haug gjenopprettede filer som må sorteres for hånd. Recuva er enklere å bruke på Windows, men jeg så svakere resultater med RAW-filer under dypere skanninger.

Prosessen er stort sett den samme uansett hvilket verktøy du velger.

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen, ikke på SD-kortet.

2. Sett inn kortet gjennom en kortleser, velg kortet i appen, og kjør en dyp skanning. Større kort tar lengre tid. Gå og hent kaffe.

3. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

Hvis skanningen finner filene dine, gjenopprett dem først, sorter dem senere. Etter at du har kopiert alt trygt og tatt sikkerhetskopi, formater kortet i kameraet før du bruker det igjen. Jeg sluttet å slette bilder ett og ett i kameraet for en stund siden, og kortene mine har oppført seg bedre siden. Håper du får bildene tilbake. Jeg klarte det en gang, så vidt, og det føltes ærlig talt som å stjele mine egne bilder tilbake fra tomrommet.

Slettet på et Canon-kamera betyr ikke alltid borte for godt. Sjansene dine er best hvis du behandler kortet som bevis. Hold det ute av kameraet og ute av laptopen din til du er klar til å skanne det.

Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg er mindre overbevist om Recuva for kamerakort. Det fungerer greit med kontorfiler og enkle slettinger. For Canon RAW, blandede JPEG + video, og kort som har blitt berørt av formatering i kameraet, har jeg sett bedre treffrate med Disk Drill og PhotoRec.

Dette ville jeg gjort:

1. Lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet.
    Denne delen blir altfor ofte hoppet over. Bruk et verktøy som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Jobb fra bildet, ikke det faktiske kortet. Hvis gjenopprettingsprogramvaren krasjer eller skriver midlertidige data på feil sted, forblir originalkortet ditt urørt.

2. Skann etter Canon-spesifikke filtyper.
    Du vil ha CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Disk Drill er solid her fordi det sorterer etter filtype og forhåndsviser mange filer før gjenoppretting. Det sparer tid hvis du har hundrevis av bilder fra et arrangement.

3. Sjekk filintegriteten etter gjenoppretting.
    Gjenopprettede miniatyrbilder er ikke nok. Åpne en gruppe bilder i full størrelse. Korrupsjon viser seg ofte som grå bånd, halve bilder eller ødelagte RAW-headere. Ikke anta at en forhåndsvisning betyr at hele filen er ren.

4. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.
    Intern SSD, ekstern HDD, skyen, hva som helst. Ikke tilbake på SD-kortet. Ja, åpenbart, men folk gjør det fortsatt i panikk.

Hvis kortet ble formatert i kameraet etter sletting, fungerer gjenoppretting fortsatt ofte. Hurtigformatering sletter vanligvis indeksen, ikke bildedataene. Full overskriving er den dårlige varianten.

Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne korte guiden nyttig:
slik gjenoppretter du slettede bilder fra et SD-kort

En ting til folk ofte overser. Hvis Canon-kameraet ditt brukte to kort og sikkerhetskopiopptak var aktivert, sjekk det andre kortet først. Jeg har sett folk bruke en time på å gjenopprette filer som lå der hele tiden.

Jeg vil legge til én ting som både @mikeappsreviewer og @viajantedoceu bare var inne på indirekte: sjekk om de slettede bildene faktisk bare er skjult av en ødelagt DCIM-indeks i stedet for å være virkelig slettet. Canon-kort kan noen ganger oppføre seg rart etter å ha blitt tatt ut for raskt eller etter at batteriet falt ut. I så fall er gjenopprettingsprogramvare fortsatt nyttig, men noen ganger ligger filene der fortsatt, og kameraet ditt vil bare ikke vise dem.

Et par ting jeg ville prøvd som er litt annerledes enn de vanlige rådene:

• Sett SD-kortet i en kortleser og se etter skjulte filer/mapper på datamaskinen.
  • Hvis du tar bilder i RAW+JPEG, søk manuelt etter filendelse. Noen ganger overlever én versjon selv om den andre ser ut til å være borte.
  • Hvis du har Lightroom, Canon EOS Utility eller et annet importverktøy du har brukt før, sjekk den siste importmappen og katalogforhåndsvisningene deres. Jeg har funnet tapte arrangementsbilder der mer enn én gang.
  • På Windows, kjør skrivebeskyttet feilsøking på kortavbildningen, ikke på selve kortet, hvis filsystemet ser ødelagt ut.

Jeg er litt uenig i tilnærmingen med dyp skanning først uansett hva. Hvis kortet er friskt, kan en rask skanning gjenopprette den opprinnelige mappestrukturen og filnavnene bedre enn å begynne å hente ut alt med én gang. Hvis en rask skanning ikke finner tingene, så gå all in med dyp skanning.

Når det gjelder programvare, ja, Disk Drill er et solid valg fordi det håndterer Canon RAW ganske bra og er lett å sortere i. Det er også verdt å sjekke denne suksesshistorien om gjenoppretting av Canon-bilder fra en Facebook-fotogruppe siden den viser at dette er ganske vanlig og ikke alltid en total katastrofe.

Hvis kortet begynner å koble fra, ber om å bli formatert eller blir veldig varmt, slutt å tukle med det. Det er da gjør det selv kan gjøre det verre, og et profesjonelt laboratorium er det tryggere valget. Noen ganger redder kjedelige råd bildene, lol.