Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik heb echt hulp nodig om ze terug te krijgen. De foto’s zijn van een speciale gebeurtenis, en ik ben bang dat ze misschien voorgoed weg zijn. Wat is de beste manier om veilig verwijderde foto’s van een Canon-camera te herstellen?
Ik heb precies in deze puinhoop gezeten met een Canon-body, en de eerste stap is saai maar dringend. Stop nu met het gebruik van de camera. Geen testfoto, geen snel clipje, niets. Haal de SD-kaart eruit. Als de kaart een vergrendellipje heeft, schuif die dan naar de alleen-lezen-stand.
De reden is simpel. Wanneer je foto's verwijdert of een snelle formattering in de camera uitvoert, worden de bestanden meestal niet meteen gewist. De bestandstabel van de kaart wordt bijgewerkt zodat de camera de ruimte als vrij behandelt. De afbeeldingsdata staan er vaak nog totdat nieuwe opnamen eroverheen worden geschreven. Canon geeft je geen prullenbakmap op de camera, dus zodra nieuwe data die sectoren overschrijven, wordt herstel een stuk lastiger, soms onmogelijk.
Controleer de makkelijke dingen voordat je iets installeert.
Als je de cloudsync van Canon hebt gebruikt, kijk dan in image.canon. Sommige bestanden blijven daar tot 30 dagen staan.
Als de foto's na het importeren op je computer zijn verwijderd, controleer dan de Prullenbak op Windows of de prullenmand op Mac.
Als er geen back-up opduikt, gebruik dan herstelsoftware vanaf een computer met een SD-kaartlezer. Ik zou hiervoor vermijden om de camera via USB aan te sluiten. In mijn tests werkt directe kaarttoegang via een lezer beter, omdat de software dan schonere toegang krijgt tot de kaart zelf.
Ik heb een paar tools geprobeerd nadat ik mijn eigen kaarten had verpest, en Disk Drill gaf me de minste problemen. Het pikte Canon RAW-bestanden zoals CR2 en CR3 op, samen met JPEG's en video, en de preview hielp me uitzoeken wat nog intact was voordat ik iets opsloeg. Op Windows krijg je ook een kleine gratis herstelruimte, wat handig is voor een snelle controle voordat je betaalt.
Als je een gratis route wilt en je geen moeite hebt met wat ruwe kantjes, is PhotoRec het bekijken waard. Het is open-source en goed in het terughalen van afbeeldingsdata van beschadigde of geformatteerde kaarten. Het nadeel is de interface. Het draait in een tekstvenster, dus het voelt ouderwets aan, en het brengt meestal de oorspronkelijke namen of mapindeling niet terug. Je eindigt met een stapel herstelde bestanden die je met de hand moet sorteren. Recuva is makkelijker te gebruiken op Windows, maar ik zag zwakkere resultaten met RAW-bestanden tijdens diepere scans.
Het proces blijft ongeveer hetzelfde, welke tool je ook kiest.
Installeer de herstelapp op je computer, niet op de SD-kaart.
Steek de kaart via een kaartlezer in, kies de kaart in de app en voer een diepe scan uit. Grotere kaarten duren langer. Ga koffie halen.
Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart.
Als de scan je bestanden vindt, herstel ze dan eerst en sorteer ze later. Nadat je alles veilig hebt gekopieerd en een back-up hebt gemaakt, formatteer je de kaart in de camera voordat je die opnieuw gebruikt. Ik ben een tijdje geleden gestopt met het één voor één verwijderen van afbeeldingen op de camera, en sindsdien gedragen mijn kaarten zich beter. Hopelijk krijg je de opnamen terug. Het is mij ooit gelukt, maar net aan, en het voelde alsof ik mijn eigen foto's uit de leegte terugstal, eerlijk gezegd.
Verwijderd op een Canon-camera betekent niet altijd voorgoed verdwenen. Je kansen zijn het grootst als je de kaart als bewijsmateriaal behandelt. Houd hem uit de camera en uit je laptop totdat je klaar bent om hem te scannen.
Ik ben het eens met het meeste van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik ben minder overtuigd van Recuva voor camerakaarten. Het werkt prima met Office-bestanden en eenvoudige verwijderingen. Voor Canon RAW, gemengde JPEG + video en kaarten die zijn aangeraakt door formatteren in de camera, heb ik betere slagingspercentages gezien met Disk Drill en PhotoRec.
Wat ik zou doen:
-
Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart.
Dit deel wordt te vaak overgeslagen. Gebruik een tool zoals USB Image Tool op Windows of dd op Mac/Linux. Werk vanaf de image, niet vanaf de live kaart. Als herstelsoftware crasht of tijdelijke gegevens op de verkeerde plek schrijft, blijft je originele kaart onaangeroerd. -
Scan op Canon-specifieke bestandstypen.
Je zoekt naar CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Disk Drill is hier sterk omdat het op bestandstype sorteert en veel bestanden kan voorvertonen vóór herstel. Dat bespaart tijd als je honderden foto s van een evenement hebt. -
Controleer de bestandsintegriteit na herstel.
Herstelde miniaturen zijn niet genoeg. Open een reeks afbeeldingen op volledige grootte. Corruptie toont zich vaak als grijze banden, halve afbeeldingen of beschadigde RAW-headers. Ga er niet van uit dat een voorbeeld betekent dat het hele bestand schoon is. -
Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Interne SSD, externe HDD, cloud, wat dan ook. Niet terug naar de SD-kaart. Ja, logisch, maar mensen doen het nog steeds in paniek.
Als de kaart in de camera is geformatteerd na het verwijderen, werkt herstel nog vaak. Een snelle format wist meestal de index, niet de afbeeldingsdata. Volledig overschrijven is de slechte variant.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze korte gids nuttig:
hoe verwijderde foto s van een SD-kaart te herstellen
Nog iets dat mensen vaak missen. Als je Canon twee kaarten gebruikte en back-upopname was ingeschakeld, controleer dan eerst de tweede kaart. Ik heb mensen een uur bezig gezien met het herstellen van bestanden die daar al die tijd gewoon op stonden.
Ik zou één ding toevoegen dat zowel @mikeappsreviewer als @viajantedoceu alleen indirect aanstipten: controleer of de “verwijderde” afbeeldingen eigenlijk gewoon verborgen zijn door een beschadigde DCIM-index in plaats van echt verwijderd. Canon-kaarten doen soms raar nadat ze te snel zijn verwijderd of na een accuprobleem. In dat geval is herstelsoftware nog steeds nuttig, maar soms staan de bestanden er gewoon nog en wil je camera ze alleen niet tonen.
Een paar dingen die ik zou proberen en die iets afwijken van het gebruikelijke advies:
- Stop de SD-kaart in een kaartlezer en kijk op je computer naar verborgen bestanden/mappen.
- Als je RAW+JPEG schiet, zoek dan handmatig op bestandsextensie. Soms blijft de ene versie bewaard, ook al lijkt de andere verdwenen.
- Als je Lightroom, Canon EOS Utility of een andere importer hebt die je eerder hebt gebruikt, controleer dan de map van de laatste import en de catalogusvoorbeelden. Ik heb daar al meer dan eens “verloren” evenementfoto’s teruggevonden.
- Voer in Windows een alleen-lezen foutcontrole uit op de image van de kaart, niet op de kaart zelf, als het bestandssysteem kapot lijkt.
Ik ben het licht oneens met de aanpak eerst een diepe scan wat er ook gebeurt. Als de kaart gezond is, kan een snelle scan de oorspronkelijke mapstructuur en bestandsnamen beter herstellen dan meteen alles uit te snijden. Als een snelle scan dingen mist, ga dan pas helemaal los met een diepe scan.
Wat software betreft: ja, Disk Drill is een solide keuze omdat het Canon RAW vrij goed verwerkt en makkelijk is om doorheen te sorteren. Het is ook de moeite waard om dit succesverhaal over Canon-fotoherstel uit een Facebook-fotografiegroep te bekijken, omdat het laat zien dat dit vrij vaak voorkomt en niet altijd een totale ramp is.
Als de kaart begint te ontkoppelen, vraagt om geformatteerd te worden of superheet wordt, stop er dan mee. Dat is het moment waarop doe-het-zelf het erger kan maken, en een professioneel lab de veiligere keuze is. Soms redt saai advies de foto’s, lol.