Jag behöver hjälp med videoåterställning från SD-kort efter att mitt kamerakort plötsligt slutade visa flera viktiga videofiler. Kortet upptäcks fortfarande, men videorna saknas eller går inte att spela upp, och jag är orolig för att göra saken värre genom att prova slumpmässiga lösningar. Vilken är den bästa metoden eller programvaran för att återställa raderade eller skadade videor från ett SD-kort år 2026?
Förlorat en video från ett SD-kort? Det här skulle jag göra först
Den där känslan i magen när ett klipp försvinner från ett SD-kort är hemsk. Det har hänt mig med drönarfilmer och en gång med en familjevideo som jag borde ha säkerhetskopierat tidigare. Första steget, stanna upp. Fortsätt inte filma. Pilla inte med kortet.
Raderade videofiler ligger ofta fortfarande kvar där ett tag. Det som vanligtvis ändras först är filsystemsposten, inte den råa videodatan. Din kamera eller telefon markerar utrymmet som ledigt, och sedan börjar nya filer ta delar av det. Om inget nytt skrivs till de sektorerna finns det fortfarande en chans att återställa filerna.
1. Sluta skriva till kortet
Den här delen är viktigare än programvaran.
Gör inte detta:
- spela in mer video
- ta bilder
- kopiera något till kortet
- formatera kortet
- låta enheten fortsätta använda det
Ta ut kortet och låt det vara tills du sitter vid en dator och är redo att återställa. Jag lärde mig det här den jobbiga vägen. Jag fortsatte filma efter att ha raderat ett klipp en gång, och den saknade filen kom tillbaka halvt trasig. Helt mitt eget fel.
2. Kontrollera om datorn fortfarande ser kortet
Innan du lägger tid på återställningsverktyg, se till att kortet alls dyker upp.
Prova detta:
- Använd en annan kortläsare.
- Byt USB-port.
- Anslut det till en annan dator.
- Öppna Diskhantering i Windows och se om kortet visas där.
Om Windows säger att kortet är RAW, eller tjatar om att du ska formatera det, gör inte det än. Återställningsverktyg kan ofta fortfarande läsa kort i det tillståndet. Om kortet inte visas någonstans, på någon dator, med någon kortläsare, kan det handla om ett hårdvaruproblem i stället för en enkel radering.
3. Kör återställningsprogram
För videofiler har jag haft ganska bra tur med Disk Drill.
Varför folk fortsätter nämna det:
- det hanterar många filtyper
- det skannar minneskort bra
- det har kamerafokuserade återställningsfunktioner för fragmenterat videomaterial
Den sista punkten är viktigare än folk tror. Kameror, drönare och actionkameror sprider ofta ut videodata i stället för att skriva ett enda snyggt block. Material från GoPro, DJI, Sony och liknande utrustning brukar vara ganska rörigt under ytan.
I Windows är gränsen för gratis återställning 100 MB. Det räcker inte för att rädda ett stort 4K-klipp, men det är fortfarande tillräckligt för att skanna, förhandsgranska resultat och se om din saknade video ens finns där innan du lägger pengar på det.
Om du vill gå en gratis väg är PhotoRec fortfarande värt att testa. Det är fulare. Det känns gammalt. Det fungerar oftare än gränssnittet antyder. Nackdelen är att du vanligtvis förlorar de ursprungliga filnamnen och mappstrukturen, så räkna med en hög filer med generiska namn. Lite rörigt, men bättre än ingenting.
4. Återställ filerna på ett säkert sätt
Det grundläggande flödet är enkelt:
- Anslut SD-kortet med en kortläsare.
- Kör en fullständig skanning, eller en djup skanning om den snabba missar saker.
- Filtrera resultaten efter videoformat.
- Förhandsgranska det som ser rätt ut.
- Spara de återställda filerna någon annanstans.
Någon annanstans betyder din interna disk, en extern SSD, en annan USB-enhet, vad som helst utom samma SD-kort.
Skriv inte tillbaka de återställda filerna till kortet du skannar. Folk gör det här och undrar sedan varför den andra saknade filen aldrig dyker upp. Du riskerar att skriva över just den data du försökte rädda.
5. Om den återställda videon inte går att spela upp
Det händer. Att en återställd fil syns betyder inte att den är frisk.
Det första jag skulle prova är VLC Media Player. Det öppnar skadade filer bättre än många vanliga videoappar. Jag har haft klipp som inte gick att spela i Windows mediespelare men ändå öppnades i VLC med mindre störningar.
Om VLC inte vill röra den, titta på verktyg för videoreparation. Vissa av dem bygger upp trasiga filer igen med hjälp av ett fungerande exempelklipp från samma kamera, inspelat med samma inställningar. Den detaljen spelar roll. Samma enhet, samma upplösning, samma codec, samma bildfrekvens om du har det.
Och om datorn fortsätter be dig att formatera kortet, ignorera det tills återställningen är klar. Formatering kommer senare.
Delen som folk misslyckas med
Snabbhet hjälper. Viktigare är att inte göra fler skrivningar.
Om du slutar använda kortet direkt är oddsen bättre. Om du fortsätter filma, fortsätter radera eller låter enheten skapa nya filer i bakgrunden, sjunker dina chanser snabbt. Det finns inte så mycket dramatik i det. Ju mindre du rör kortet, desto bättre brukar resultatet bli.
Om kortet fortfarande går att läsa skulle jag skanna det innan jag provar något annat. Om det är osynligt överallt skulle jag börja tänka fysisk skada, inte användarmisstag. Det är en tuffare väg. Men vid en vanlig oavsiktlig radering finns återställning ofta fortfarande kvar som möjlighet.
Om kortet fortfarande monteras, skapa först en avbildning av det. Jag vet att @mikeappsreviewer fokuserade på att stoppa skrivningar och skanna kortet, vilket är rätt, men jag skulle inte skanna originalmediet först om videorna betyder mycket. Klona det sektor för sektor och arbeta sedan från kopian. Säkrare. Om kortet försämras under läsningarna har du kvar en stabil ögonblicksbild.
På Windows, använd HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool. På Linux eller Mac är ddrescue det bättre valet. Spara avbildningen på din SSD, inte tillbaka på SD-kortet.
Skanna sedan avbildningen med Disk Drill. Det hanterar förlorade partitioner och trasiga filtabeler bra, och det hittar ofta videosignaturer även när katalogen är helt förstörd. För kameror skulle jag kontrollera både filsystemåterställning och signaturbaserad återställning. Om du bara använder ett läge missar du saker.
Om filen kommer tillbaka men inte går att spela upp är problemet ofta containern, inte videoströmmen. MP4-filer behöver moov-atomen. Vissa kameror skriver den sist. Om inspelningen avbröts ser klippet dött ut även när det mesta av videodatan fortfarande finns kvar. Untrunc eller ett reparationsverktyg med en exempelfil från samma kamera hjälper mycket.
En sak till, kontrollera dolda temporära klipp och sidecar-filer. Vissa kameror delar upp långa videor i delar, eller lämnar .LRV, .THM, .IDX, .CPI, .MPL, .XML. De filerna hjälper till att identifiera saknade segment.
Om du vill ha en visuell genomgång är den här guiden för videoåterställning från SD-kort för saknade eller korrupta kamerafiler värd att titta på. Kort och lätt att följa.
Kör inte chkdsk först. Folk föreslår det alldeles för snabbt. Det reparerar filsystem genom att ändra dem, och ja, ibland hjälper det, men det begraver också återställbara poster. Jag skulle spara reparationsverktyg tills efter återställningen.
Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @sterrenkijker bara berörde lite lätt: kontrollera om filerna faktiskt är borta, eller bara osynliga eftersom kamerans databas/index har blivit fel.
Många kameror läser inte bara råa MP4-filer från kortet som en vanlig mapp. De förlitar sig på sidofiler och mappstruktur. Om någon har flyttat runt mappar, bytt namn på saker, eller om kortet hade ett mindre filsystemsfel, kan kameran bete sig som om klippen försvunnit trots att videofilerna fortfarande finns kvar. Så innan du går in i fullt återställningsläge, sätt kortet i en dator och inspektera manuellt varje mapp, inklusive dolda. Leta efter DCIM, PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, CLIP, SUB osv. Ibland ligger materialet där men kameran listar det inte. Irriterande som fan.
Dessutom, en liten invändning mot tänket “djupskanna först”. Djupskanningar är toppen, men om kortet fortfarande monteras normalt skulle jag först kopiera allt som går att läsa från det i vanliga gamla File Explorer/Finder. Inte återställning, bara vanlig kopiering. Du kan rädda intakta klipp, metadata, miniatyrfiler och den exakta mappstrukturen. Det kan spela roll senare för reparation.
Om de saknade videorna dyker upp men inte går att spela, kontrollera filstorleken innan du antar korruption:
- 0 KB eller pytteliten storlek = troligen dålig katalogpost eller avbruten skrivning
- normal stor storlek = ofta reparerbar
- konstiga dubbla namn = möjlig FAT/exFAT-katalogfråga
För själva återställningen är Disk Drill ett stabilt val för videoåterställning från SD-kort eftersom det kan hitta både raderade poster och råa videosignaturer. Jag skulle bara inte börja “fixa” kortet slumpmässigt först. Ingen CHKDSK, ingen formatering, ingen kamera-knapp för “reparera databas” än. Sånt kan göra saken värre. Har varit där, gjorde den dumma grejen lol.
Om du vill ha mer steg-för-steg-läsning är den här tråden om hur man återställer raderade videor från ett SD-kort och får tillbaka kameramaterial också väldigt relevant.
En sak till som folk glömmer 2026: falska eller felande SD-kort finns fortfarande överallt. Om det här kortet plötsligt började tappa klipp, testa det efter återställningen. Ett kort som “upptäcks utan problem” kan fortfarande vara på väg att dö långsamt.