Bedste måde at gendanne slettede fotos fra et Nikon-kamera SD-kort?

Jeg slettede ved et uheld vigtige billeder fra SD-kortet i mit Nikon-kamera, mens jeg gennemgik billederne, og nu har jeg brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne dem på. Billederne omfatter personlige minder, som jeg ikke har sikkerhedskopieret, så jeg leder efter råd om gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort, hvilke trin jeg skal undgå, og hvilke gendannelsesmetoder der faktisk virker.

Jeg gjorde det her én gang med et Nikon-kort, og den gode nyhed er, at sletning på et kamera som regel ikke rydder fotodataene med det samme. Det markerer ofte pladsen som ledig. Hvis du fortsatte med at tage billeder efter fejlen, bliver gendannelse hurtigt sværere. Hvis du stoppede tidligt, er chancerne stadig rimelige.

Det første er, at du skal stoppe med at bruge kameraet nu. Tag ikke et testbillede. Gå ikke rundt i menuen og bliv ved med at tage billeder. Hver ny fil skrives til kortet, og nogle af dine gamle billeder kan blive erstattet for altid.

Tag SD-kortet ud, og sæt det i din computer med en kortlæser. Jeg ville springe over at forbinde Nikon-kameraet med USB, hvis du har en anden mulighed. Mange kameraer vises i MTP- eller PTP-tilstand, og gendannelsesværktøjer fungerer som regel bedre, når de kan læse kortet mere direkte.

Hvis du ikke allerede har en kopi et andet sted, er gendannelsessoftware normalt det næste skridt. Jeg har brugt Disk Drill før, mest fordi det var enkelt, og det kunne læse Nikon NEF-filer sammen med JPG-filer uden, at jeg skulle rode for meget med det.

Her er den korte version.

1. Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Sæt Nikon SD-kortet i med en kortlæser.
  3. Vælg kortet inde i programmet.
  4. Kør Universal Scan først.
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig, og forhåndsvis derefter, hvad den finder.
  6. Gendan filerne til din computer eller et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.

En lille ting, men det betyder noget. Hvis en forhåndsvisning af et billede åbner korrekt i scanneresultaterne, ville jeg tage det som et godt tegn. I mit tilfælde var filerne med fungerende forhåndsvisninger dem, der med størst sandsynlighed kom tilbage uden problemer.

På Windows er der en gratis gendannelsesgrænse på 100 MB. Det redder ikke en kæmpe fotosession, nej. Men det er stadig nyttigt til test. Du får nok plads til at se, om dine filer kan gendannes, før du bruger penge.

Hvis du også mistede video, findes der en tilstand til avanceret kameragendannelse. Jeg ville ikke starte der. Universal Scan er hurtigere og finder som regel det åbenlyse først. Hvis nogle større klip stadig mangler bagefter, så prøv den kameraspecifikke scanning.

En mærkelig del skræmmer folk uden grund. Gendannede filer kommer ofte tilbage med grimme navne som file000123.nef, og de gamle mapper kan være væk. Jeg har selv set det. Det betyder ikke altid, at billederne er beskadigede. Gendannelsesværktøjer genopbygger ofte filer ud fra rå datamønstre, så navne og mapper er de første ting, der forsvinder.

Det samme gælder Nikon RAW-filer, som nægter at åbne i Windows. Jeg har oplevet, at NEF-filer så døde ud, når problemet bare var manglende codec-understøttelse. Åbn dem i software med understøttelse af Nikon RAW, før du afskriver dem.

Før du bruger en time på at scanne, så tjek også de kedelige steder.

1. Din computer, hvis du normalt importerer efter hver fotosession.
  2. SnapBridge, hvis den var indstillet til at kopiere billeder over.
  3. Cloudlager eller en gammel ekstern harddisk, du havde glemt.

Hurtigformatering er heller ikke altid fatalt. Jeg har set kort komme tilbage efter en formatering, så længe de ikke blev fyldt op igen. Det vigtigste er, hvad der skete efter tabet. Hvis du tog 300 nye billeder på det samme kort, kan de ældre data være delvist eller helt overskrevet. Det er dér, resultaterne bliver rodede.

Hvis kortet er revnet, bliver ved med at afbryde forbindelsen, bliver varmt, eller din computer slet ikke registrerer det, ville jeg stoppe der. Gør det selv-gendannelse på et svigtende kort kan gøre en dårlig situation værre. Det er dér, en professionel gendannelsesservice giver mere mening.

Så her er en enkel gendannelsesplan:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Fjern det fra kameraet.
  3. Tjek for sikkerhedskopier, synkroniserede kopier og gamle importer.
  4. Scan kortet med gendannelsessoftware, og start med Universal Scan.
  5. Gem gendannede filer et andet sted.

Sletning på et Nikon er skidt, men ikke altid endeligt. Hvis kortet lå urørt efter fejlen, har du stadig en god chance for at få det meste tilbage.

Hvis kortet stadig kan monteres, ville jeg tage ét ekstra skridt før nogen scanning. Lav først et fuldt byte-for-byte-image af SD-kortet, og arbejd derefter ud fra imaget. Det giver dig ét rent øjebliksbillede af kortet og mindsker risikoen for, at en ustabil kortlæser eller et ustabilt kort forårsager mere skade under gentagne scanninger. På Windows fungerer USB Image Tool eller HDD Raw Copy. På Mac eller Linux fungerer dd, hvis du kender stien til din enhed. Det tager længere tid, men det er den sikrere vej.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen af kortet. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Jeg ville ikke bruge meget tid på at tjekke selve kameraet for noget skjult. Sletning på Nikon under afspilning er som regel en rigtig sletteflag-hændelse, ikke sådan en papirkurvsting. Tid er vigtigere end at lede rundt i menuerne.

Hvis du vil have den enkle vej, er Disk Drill fin til gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort, især for JPG og NEF. Scan kort-imaget, hvis du lavede et. Sortér resultaterne efter filtype og filstørrelse. Små NEF-filer er ofte skrald. Filer i fuld størrelse med understøttelse af forhåndsvisning er dine bedste bud.

To ting mere, som folk overser:

1. Slå SD-kortets skrivebeskyttelsesfane til, før du sætter det i.
  2. Hvis kortet viser fejl, så kør ikke reparationsværktøjer først. Reparationsværktøjer skriver ændringer. Dårlig idé.

Også værd at læse, hvis du vil have et bredere syn på metoder til gendannelse af billeder fra Nikon-kameraers SD-kort:
bedste måder at gendanne slettede billeder fra et SD-kort

Hvis kortet afbryder forbindelsen, klikker eller læses med tilfældige størrelser, så spring gør-det-selv over og gå til et laboratorium. Den del bliver hurtigt dyr, men det gør det også at gøre det værre.

En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sagde: Tjek, om Nikon-kameraet var indstillet til at skrive til to kort, hvis din model har dobbelte kortpladser. Det lyder indlysende, men folk overser det hele tiden og går i panik uden grund. Jeg har set “slettede” billeder stadig ligge urørte på det andet kort, fordi sletning via afspilning kun ramte arbejdsgangen for den aktuelt valgte kortplads. Ikke almindeligt, men det er 30 sekunder værd.

Jeg er også en smule uenig i idéen om at gå direkte i gang med en masse dybe scanninger, medmindre kortet er meget lille. Hvis det bare er slettede billeder, og kortet ellers er sundt, ville jeg starte med en skrivebeskyttet forhåndsvisningsgennemgang i Disk Drill først og se, om mappestrukturen stadig er synlig. Hurtigere, mindre kaos og lettere at sortere de rigtige filer fra udskåret skrammel. Dybe scanninger er fantastiske, men de kan begrave dig i duplikerede JPG-filer og halvt ødelagte NEF-filer.

En anden ting, folk glemmer: Nikon opretter nogle gange sidecar- eller støttefiler afhængigt af arbejdsgangen, og gendannelsesapps kan hente tonsvis af ubrugelige små fragmenter tilbage. Bedøm ikke hele gendannelsen ud fra filantallet. Bedøm den ud fra, om dine faktiske JPG- eller NEF-filer i fuld størrelse kan forhåndsvises og åbnes i Nikon-software, Lightroom, Capture One osv.

Hvis kortet er vigtigt nok, ville jeg undgå at “reparere” det med Windows-prompter som Scan og Repair. Den popup har lokket alt for mange mennesker til at gøre en dårlig situation værre lol.

Bedste praktiske fremgangsmåde efter min mening:

• Stop med at bruge SD-kortet
  • Brug en kortlæser, ikke kamerakablet
  • Hvis muligt, lav først et image af kortet
  • Scan med Disk Drill
  • Gendan til din computer eller eksterne drev
  • Test gendannede NEF/JPG-filer i rigtig fotosoftware

Hvis du vil have en enkel guide til at gendanne slettede filer fra et digitalkameras SD-kort, kan det måske også hjælpe.

Hvis kortet monteres normalt, og du stoppede med at tage billeder med det samme, er dine chancer som regel ret gode. Hvis du blev ved med at tage billeder efter sletningen, er det dér, tingene hurtigt bliver grimme.

En lille uenighed med @sternenwanderer og @techchizkid: hvis kortet er sundt, og sletningen var nylig, ville jeg også tjekke Nikons Protect-status i kameraet, kun for at bekræfte hvad der skete. Ikke for at gendanne noget, bare for at undgå at forfølge det forkerte problem. Beskyttede billeder kan normalt ikke slettes på almindelig vis, så det spor betyder noget.

Det, jeg ville tilføje, som ikke er blevet understreget nok, er dette: kig på kortets ledige plads før gendannelse. Hvis den brugte plads stadig nogenlunde svarer til det, der var på kortet før sletningen, er det et meget godt tegn på, at datablokkene stadig er der, og at kun filposterne blev fjernet. Hvis den ledige plads steg meget efter sletningen, kan det stadig ofte gendannes, men forvent mere rå rekonstruktion og rodede filnavne.

Hvis din Nikon også optager i RAW+JPEG, kan gendannelsen desuden være ujævn. Det er almindeligt at få JPEG-filen tilbage uden problemer, mens NEF-filen er delvist beskadiget, eller omvendt. Så antag ikke, at hele optagelsen er tabt, bare fordi det ene format ser ødelagt ud.

Hvad angår software, er Disk Drill et rimeligt valg, fordi det håndterer kamerakort og Nikon-filtyper uden ret meget opsætning.

Fordele ved Disk Drill

• Nem forhåndsvisning
  • God til registrering af JPG/NEF
  • Enkel brugerflade
  • Udmærket til normale tilfælde af utilsigtet sletning

Ulemper ved Disk Drill

• Gratis gendannelse på Windows er begrænset
  • Dybe resultater kan være uoverskuelige
  • Filnavne/mapper kommer muligvis ikke tilbage
  • Ikke magisk, hvis data er blevet overskrevet

Endnu et praktisk tip: efter gendannelse skal du kontrollere filer i Nikon NX Studio eller en anden RAW-kompatibel app, før du beslutter, at de er korrupte. Windows’ miniaturevisning er ikke en pålidelig dommer.

Så min version er:

• stop med at bruge kortet
  • tjek muligheder for dobbeltkortplads/backup som @mikeappsreviewer nævnte
  • inspicér den resterende brugte plads
  • gendan med Disk Drill eller lignende
  • valider i korrekt fotosoftware
  • hvis kortet overhovedet opfører sig ustabilt, så stop straks med gør-det-selv