Bedste måde at gendanne slettede billeder fra Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg nåede at tage backup af dem, og jeg har virkelig brug for hjælp til at få dem tilbage. Billederne er fra en særlig begivenhed, og jeg er bekymret for, at de kan være væk for altid. Hvad er den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et Canon-kamera sikkert på?

Jeg har stået i præcis det her rod med et Canon-kamera, og det første skridt er kedeligt, men vigtigt. Stop med at bruge kameraet nu. Ingen testbilleder, ingen hurtig video, ingenting. Tag SD-kortet ud. Hvis kortet har en låsetap, så skub den til skrivebeskyttet position.

Grunden er enkel. Når du sletter billeder eller laver en hurtig formatering i kameraet, bliver filerne som regel ikke slettet med det samme. Kortets filtabel bliver opdateret, så kameraet behandler pladsen som ledig. Billeddataene ligger ofte stadig der, indtil nye optagelser bliver skrevet ovenpå. Canon giver dig ikke en papirkurv på kameraet, så når nye data først overskriver de sektorer, bliver gendannelse meget grimmere, nogle gange umulig.

Før du installerer noget, så tjek de nemme ting.

1. Hvis du brugte Canons cloud-synkronisering, så kig i image.canon. Nogle filer bliver der i op til 30 dage.

2. Hvis billederne blev fjernet på din computer efter import, så tjek Papirkurv på Windows eller Papirkurv på Mac.

Hvis der ikke dukker nogen backup op, så brug gendannelsessoftware fra en computer med en SD-kortlæser. Jeg ville undgå at forbinde kameraet med USB til dette. I mine tests fungerer direkte adgang til kortet gennem en kortlæser bedre, fordi softwaren får renere adgang til selve kortet.

Jeg har prøvet et par værktøjer efter at have dummet mig med mine egne kort, og Disk Drill gav mig færrest problemer. Det fandt Canon RAW-filer som CR2 og CR3 sammen med JPEG'er og video, og forhåndsvisningen hjalp mig med at sortere, hvad der stadig var intakt, før jeg gemte noget. På Windows får du også en lille gratis gendannelseskvote, hvilket hjælper til et hurtigt tjek, før du betaler.

Hvis du vil have en gratis løsning og ikke har noget imod lidt ujævnheder, er PhotoRec værd at se på. Det er open source og godt til at trække billeddata ud fra beskadigede eller formaterede kort. Hagen er brugerfladen. Det kører i et tekstvindue, så det føles gammeldags, og det bringer som regel ikke de oprindelige navne eller mappestrukturen tilbage. Du ender med en bunke gendannede filer, som du må sortere manuelt. Recuva er nemmere at bruge på Windows, men jeg så svagere resultater med RAW-filer under dybere scanninger.

Processen er stort set den samme, uanset hvilket værktøj du vælger.

1. Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på SD-kortet.

2. Indsæt kortet gennem en kortlæser, vælg kortet i appen, og kør en dyb scanning. Større kort tager længere tid. Gå ud og hent kaffe.

3. Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort.

Hvis scanningen finder dine filer, så gendan dem først og sorter dem senere. Når du har kopieret alt sikkert og lavet backup, så formater kortet i kameraet, før du bruger det igen. Jeg stoppede med at slette billeder enkeltvis på kameraet for noget tid siden, og mine kort har opført sig bedre siden. Håber du får billederne tilbage. Det lykkedes for mig én gang, lige akkurat, og det føltes ærligt talt som at stjæle mine egne billeder tilbage fra intetheden.

Slettet på et Canon-kamera betyder ikke altid væk for altid. Dine chancer er bedst, hvis du behandler kortet som bevismateriale. Hold det ude af kameraet og ude af din laptop, indtil du er klar til at scanne det.

Jeg er enig i det meste af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg er mindre overbevist om Recuva til kamerakort. Det klarer sig fint med kontorfiler og simple sletninger. Til Canon RAW, blandede JPEG + video og kort, der er blevet rørt af formatering i kameraet, har jeg set bedre træfrater med Disk Drill og PhotoRec.

Det ville jeg gøre:

1. Lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet.
    Denne del bliver alt for ofte sprunget over. Brug et værktøj som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Arbejd ud fra imaget, ikke det fysiske kort. Hvis gendannelsessoftware crasher eller skriver midlertidige data det forkerte sted, forbliver dit originale kort urørt.

2. Scan efter Canon-specifikke filtyper.
    Du vil have CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Disk Drill er solid her, fordi det sorterer efter filtype og viser forhåndsvisning af mange filer før gendannelse. Det sparer tid, hvis du har hundredvis af billeder fra en begivenhed.

3. Tjek filintegriteten efter gendannelse.
    Gendannede miniaturer er ikke nok. Åbn et udvalg af billeder i fuld størrelse. Korruption viser sig ofte som grå bånd, halve billeder eller ødelagte RAW-headere. Antag ikke, at en forhåndsvisning betyder, at hele filen er intakt.

4. Gem gendannede filer på et andet drev.
    Intern SSD, ekstern HDD, cloud, hvad som helst. Ikke tilbage på SD-kortet. Ja, det er åbenlyst, men folk gør det stadig i panik.

Hvis kortet blev formateret i kameraet efter sletning, virker gendannelse stadig ofte. Hurtig formatering sletter som regel indekset, ikke billeddataene. Fuld overskrivning er den dårlige.

Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne korte guide nyttig:
sådan gendanner du slettede billeder fra et SD-kort

En ting mere, som folk overser. Hvis dit Canon brugte dobbelte kort, og backupoptagelse var aktiveret, så tjek det andet kort først. Jeg har set folk bruge en time på at gendanne filer, som lå der hele tiden.

Jeg vil tilføje én ting, som både @mikeappsreviewer og @viajantedoceu kun berørte indirekte: tjek, om de “slettede” billeder faktisk bare er skjult af et beskadiget DCIM-indeks i stedet for reelt at være slettet. Canon-kort kan nogle gange opføre sig mærkeligt, hvis de bliver taget ud for hurtigt eller efter et batterisvigt. I så fald er gendannelsessoftware stadig nyttig, men nogle gange ligger filerne der faktisk stadig, og dit kamera vil bare ikke vise dem.

Et par ting, jeg ville prøve, som er lidt anderledes end de sædvanlige råd:

• Sæt SD-kortet i en kortlæser, og kig efter skjulte filer/mapper på din computer.
  • Hvis du tager billeder i RAW+JPEG, så søg manuelt efter filtypenavn. Nogle gange overlever den ene version, selv om den anden ser ud til at være væk.
  • Hvis du har Lightroom, Canon EOS Utility eller et andet importprogram, du har brugt før, så tjek deres seneste importmappe og katalogforhåndsvisninger. Jeg har fundet “mistede” billeder fra events der mere end én gang.
  • På Windows skal du køre skrivebeskyttet fejlkontrol på kortets image, ikke på selve kortet, hvis filsystemet ser ødelagt ud.

Jeg er en smule uenig i tilgangen med “dyb scanning først uanset hvad”. Hvis kortet er sundt, kan en hurtig scanning gendanne den oprindelige mappestruktur og filnavne bedre end straks at udtrække alt. Hvis en hurtig scanning ikke finder det hele, så gå amok med en dyb scanning.

Hvad angår software, så er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer Canon RAW ret godt og er nemt at sortere i. Det er også værd at tjekke denne succeshistorie om gendannelse af Canon-billeder fra en Facebook-fotograferingsgruppe , da den viser, at dette er ret almindeligt og ikke altid er en total katastrofe.

Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, beder om at blive formateret eller bliver meget varmt, så stop med at rode med det. Det er dér, gør det selv kan gøre det værre, og et professionelt lab er det sikrere valg. Nogle gange redder kedelige råd billederne, lol.