Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen hjälp med att få tillbaka dem. Bilderna är från en speciell händelse, och jag är orolig att de kan vara borta för alltid. Vad är det bästa sättet att återställa raderade foton från en Canon-kamera på ett säkert sätt?
Jag har varit i exakt den här röran med ett Canon-hus, och det första steget är tråkigt men akut. Sluta använda kameran nu. Ingen testbild, inget snabbt klipp, ingenting. Ta ut SD-kortet. Om kortet har en låsflik, skjut den till skrivskyddat läge.
Anledningen är enkel. När du raderar bilder eller gör en snabbformatering i kameran raderas filerna vanligtvis inte direkt. Kortets filtabell uppdateras så att kameran behandlar utrymmet som ledigt. Bilddatan ligger ofta fortfarande kvar tills nya bilder skrivs över den. Canon ger dig ingen papperskorg i kameran, så när ny data väl skriver över de sektorerna blir återställning mycket svårare, ibland omöjlig.
Innan du installerar något, kontrollera de enkla sakerna.
Om du använde Canons molnsynk, titta i image.canon. Vissa filer ligger kvar där i upp till 30 dagar.
Om bilderna togs bort på din dator efter importen, kontrollera Papperskorgen i Windows eller Papperskorgen på Mac.
Om ingen säkerhetskopia dyker upp, använd återställningsprogram från en dator med SD-kortläsare. Jag skulle undvika att ansluta kameran via USB för detta. I mina tester fungerar direkt åtkomst till kortet via en kortläsare bättre eftersom programmet får renare åtkomst till själva kortet.
Jag har testat några verktyg efter att ha klantat mig med mina egna kort, och Disk Drill gav mig minst problem. Det hittade Canon RAW-filer som CR2 och CR3, tillsammans med JPEG-filer och video, och förhandsvisningen hjälpte mig att sortera ut vad som fortfarande var intakt innan jag sparade något. På Windows får du också en liten gratis återställningskvot, vilket hjälper för en snabb kontroll innan du betalar.
Om du vill ha ett gratisalternativ och inte har något emot lite kantighet är PhotoRec värt en titt. Det är öppen källkod och bra på att plocka fram bilddata från skadade eller formaterade kort. Nackdelen är gränssnittet. Det körs i ett textfönster, så det känns gammaldags, och det återställer vanligtvis inte originalnamn eller mappstruktur. Du får en hög med återställda filer att sortera för hand. Recuva är enklare att använda i Windows, men jag såg sämre resultat med RAW-filer vid djupare skanningar.
Processen är ungefär densamma oavsett vilket verktyg du väljer.
Installera återställningsappen på din dator, inte på SD-kortet.
Sätt i kortet via en kortläsare, välj kortet i appen och kör en djupskanning. Större kort tar längre tid. Gå och hämta kaffe.
Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
Om skanningen hittar dina filer, återställ dem först och sortera dem senare. När du har kopierat allt säkert och säkerhetskopierat det kan du formatera kortet i kameran innan du använder det igen. Jag slutade radera bilder en och en i kameran för ett tag sedan, och mina kort har fungerat bättre sedan dess. Hoppas du får tillbaka bilderna. Jag lyckades en gång, knappt, och det kändes som att stjäla tillbaka mina egna bilder från tomrummet ärligt talat.
Raderad på en Canon-kamera betyder inte alltid borta för alltid. Dina chanser är bäst om du behandlar kortet som bevismaterial. Håll det borta från kameran och borta från din laptop tills du är redo att skanna det.
Jag håller med om det mesta som @mikeappsreviewer sa, men jag är mindre övertygad om Recuva för kamerakort. Det fungerar bra med office-filer och enkla raderingar. För Canon RAW, blandade JPEG + video och kort som har påverkats av formatering i kameran har jag sett bättre träffsäkerhet med Disk Drill och PhotoRec.
Det jag skulle göra:
-
Gör först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet.
Den här delen hoppas över alldeles för ofta. Använd ett verktyg som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Arbeta från avbildningen, inte från det fysiska kortet. Om återställningsprogrammet kraschar eller skriver temporära data på fel plats förblir ditt originalkort orört. -
Skanna efter Canon-specifika filtyper.
Du vill ha CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Disk Drill är stabilt här eftersom det sorterar efter filtyp och förhandsvisar många filer före återställning. Det sparar tid om du har hundratals bilder från ett evenemang. -
Kontrollera filintegriteten efter återställning.
Återställda miniatyrbilder räcker inte. Öppna en omgång bilder i full storlek. Korruption visar sig ofta som grå band, halva bilder eller trasiga RAW-rubriker. Anta inte att en förhandsvisning betyder att hela filen är intakt. -
Spara återställda filer på en annan enhet.
Intern SSD, extern HDD, molnet, vad som helst. Inte tillbaka på SD-kortet. Ja, självklart, men folk gör det fortfarande i panik.
Om kortet formaterades i kameran efter radering fungerar återställning fortfarande ofta. Snabbformatering raderar vanligtvis indexet, inte bilddatan. Full överskrivning är den dåliga varianten.
Om du vill ha en visuell genomgång är den här korta guiden användbar:
hur man återställer raderade bilder från ett SD-kort
En sak till som folk missar. Om din Canon använde dubbla kort och säkerhetskopieringsinspelning var aktiverad, kontrollera det andra kortet först. Jag har sett folk lägga en timme på att återställa filer som låg där hela tiden.
Jag skulle lägga till en sak som både @mikeappsreviewer och @viajantedoceu bara berörde indirekt: kontrollera om de “raderade” bilderna egentligen bara är dolda av ett skadat DCIM-index i stället för att faktiskt vara raderade. Canon-kort kan ibland bete sig konstigt efter att de dragits ut för snabbt eller efter ett batteriavbrott. I så fall är återställningsprogram fortfarande användbara, men ibland ligger filerna faktiskt kvar där och kameran vill bara inte visa dem.
Ett par saker jag skulle prova som skiljer sig lite från de vanliga råden:
- Sätt SD-kortet i en kortläsare och leta efter dolda filer/mappar på datorn.
- Om du fotograferar i RAW+JPEG, sök manuellt efter filändelse. Ibland överlever den ena versionen även om den andra verkar vara borta.
- Om du har Lightroom, Canon EOS Utility eller något importprogram du har använt tidigare, kontrollera deras senaste importmapp och katalogförhandsvisningar. Jag har hittat “förlorade” eventbilder där mer än en gång.
- I Windows, kör skrivskyddad felkontroll på kortets avbild, inte på själva kortet, om filsystemet verkar skadat.
Jag håller inte riktigt med om metoden “djupskanning först oavsett vad”. Om kortet är friskt kan en snabbskanning återställa den ursprungliga mappstrukturen och filnamnen bättre än att direkt försöka återskapa allt. Om snabbskanningen missar saker, kör då fullt ut med djupskanning.
När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt val eftersom det hanterar Canon RAW ganska bra och är lätt att sortera igenom. Det är också värt att kolla in den här framgångshistorien om återställning av Canon-bilder från en Facebook-grupp om fotografi eftersom den visar att detta är ganska vanligt och inte alltid en total katastrof.
Om kortet börjar koppla från, ber om att formateras eller blir väldigt varmt, sluta pilla med det. Det är då gör det själv kan förvärra situationen, och ett proffslabb är det säkrare valet. Ibland räddar tråkiga råd bilderna, lol.