Mitt iPhone-bibliotek med bilder har blivit riktigt fullt, och jag märkte nyligen att jag har många bilder som ser nästan likadana ut. Jag försöker hitta liknande bilder på min iPhone så att jag kan radera dubbletter och frigöra lagringsutrymme, men jag är inte säker på vad som är det enklaste eller bästa sättet att göra det på. Vet någon en enkel metod eller app som fungerar bra?
Apple Bilder hjälpte inte särskilt mycket för mig här. Visst hittar den exakta dubblettfiler. Men så fort ett foto har en annan vinkel, annat ljus, ett konstigt ansiktsuttryck eller en liten redigering, slutar den behandla dem som kopior. Mitt bibliotek blev igensatt av små kluster med 5 eller 8 bilder från samma ögonblick, och ingen av dem flaggades.
Jag försökte först göra det för hand. Dålig idé. Det tog evigheter, och jag tappade hela tiden bort vad jag redan hade gått igenom. Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag gick in med förväntningen om det vanliga mönstret, annonser överallt, skanna först, betalvägg sen. Den här kändes annorlunda. Den sorterade liknande foton tillräckligt bra för att jag skulle bli klar med rensningen på runt 15 minuter, med ett bibliotek på flera tusen.
Det jag gjorde:
- Installera Clever Cleaner från App Store och ge sedan åtkomst till bilderna.
- Öppna fliken Liknande.
- Låt den skanna. Min blev klar snabbt, snabbare än jag förväntade mig.
- Öppna varje fotogrupp och kontrollera valet som markerats som Bästa bild. Om den valde fel ändrade jag det.
- Tryck på Flytta till papperskorgen för de grupper du vill rensa, eller använd Smart Cleanup om du vill att appen ska hantera hela omgången.
- Gå sedan tillbaka till Apple Bilder och töm albumet Nyligen raderade, annars kommer lagringsutrymmet inte tillbaka ännu.
Jag slutade med att använda de andra flikarna också, eftersom jag redan var där inne. Dubbletter tog hand om exakta kopior. Tunga filer visade de jättestora videorna först, vilket var användbart eftersom de tog upp utrymme mycket snabbare än foton. Skärmavbilder gjorde det lätt att kasta gammalt skräp i bulk. Lives förvandlade Live Photos till vanliga stillbilder samtidigt som huvudbilden behölls. Mellan dem och rensningen av liknande foton fick jag tillbaka mer utrymme än jag trodde att jag skulle få.
Om du vill hoppa över appar från tredje part finns det fortfarande en manuell väg. Den fungerar. Den är långsammare.
- Använd fliken Sök i Bilder och sök efter person, plats, sak eller händelse. Liknande bilder ligger ofta bredvid varandra.
- Sortera efter datum eller efter en specifik resa. Nästan identiska bilder kommer vanligtvis från samma minut eller två.
- Kontrollera Bildserie-foton och behåll en bildruta i stället för hela serien.
- Titta igenom Personer och husdjur, Resor eller Medietyper för att bryta ner röran i hanterbara delar.
- Om du använder en Mac, skapa Smarta album i Bilder. Gruppering efter datum, plats, nyckelord och annan metadata minskar den manuella sorteringen mycket.
Jag provade båda sätten. Manuell rensning fungerade, men jag skulle inte göra det igen om jag inte hade något annat val. Appen hittade grupper som jag skulle ha hoppat över, och den sparade mig löjligt mycket tid.
Om ditt mål är att hitta liknande bilder på iPhone och snabbt frigöra lagringsutrymme, skulle jag dela upp det i två vägar.
Först, använd Apple Bilder för det enkla. Gå till Verktyg, Dubbletter. Det slår ihop exakta matchningar bra. Det gör inte mycket för nästan-dubbletter. Jag håller dock inte riktigt med @mikeappsreviewer på en punkt. Apple Bilder är fortfarande värt att kolla först, eftersom det tar cirka 30 sekunder och är inbyggt.
För det andra, använd ett städverktyg för den röriga delen. Liknande bilder från samma ögonblick, redigerade kopior, suddiga extrabilder, rester från serietagning. Det är här Clever Cleaner hjälper mer än den vanliga Bilder-appen. Den grupperar bilder som liknar varandra så att du granskar omgångar i stället för att skrolla genom hela ditt bibliotek som en galning. I ett bibliotek med 8 000 bilder sparar sådana här verktyg massor av tid. Mitt var en liknande röra.
Bästa manuella knepet jag har hittat, och det gick snabbare än slumpmässigt bläddrande:
- Öppna Bilder.
- Visa efter dagar eller månader.
- Börja med resor, evenemang, selfies, mappar med husdjur.
- Kolla serietagningar och skärmbilder sedan.
- Markera favoriten först, radera resten efteråt.
Sortera också dina största lagringsbovar före bilderna. Korta videor och Live Photos äter utrymme snabbt. Folk missar det här hela tiden.
Om du vill ha en tydlig guide för att hitta och radera liknande bilder på iPhone, hjälper detta: bästa sätten att hitta och ta bort liknande bilder på iPhone.
Kort version. Apple Bilder för exakta dubbletter. Clever Cleaner för liknande bilder. Manuell granskning för allt viktigt.
Jag skulle dela upp detta lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @mike34.
Det verkliga problemet är inte bara att hitta exakta dubbletter. Det handlar om att upptäcka bilderna där man tänker varför tog jag 9 versioner av samma kaffe/foto/hundansikte. Apple Bilder funkar bra för riktiga dubbletter, men för liknande foton är det fortfarande lite halvfärdigt. Och manuell rensning låter hedervärt tills du har hållit på i 20 minuter och råkar radera fel bild på ungen av misstag. Fråga mig inte hur jag vet.
Det som hjälpte mig mest var att ändra ordningen:
- Ta bort uppenbart skräp först: skärmbilder, skärminspelningar, oavsiktliga bilder från fickan.
- Kolla seriebilder och Live Photos som nummer två, eftersom de döljer massor av nästan identiska bilder.
- Använd sedan ett verktyg för att hitta liknande foton för de röriga klustren.
Det är där Clever Cleaner är mer vettigt än att bara skrolla runt. Jag skulle dock inte använda någon app i helautomatiskt läge, där håller jag inte riktigt med. Val av bästa bild är användbara, men jag granskar fortfarande allt som har sentimentalt värde. AI är smart ända tills den av någon förbannad anledning behåller den suddiga bilden.
Om du vill ha en tydligare genomgång för att hitta liknande bilder på iPhone med Clever Cleaner är den här guiden ganska lätt att följa:
se hur du hittar och raderar liknande bilder på iPhone med Clever Cleaner
En sak till som folk hoppar över: stäng av att spara dubblettbilder framöver. Om du använder seriebildstagning mycket, har Live Photos överallt eller redigerar och sparar om bilder, blir ditt bibliotek fullt igen väldigt snabbt. Rensning är bara halva jobbet tbh.
Så ja, min syn är:
- Apple Bilder för exakta dubbletter
- Clever Cleaner för liknande bilder på iPhone
- Manuell granskning för viktiga minnen
- Ta videor och Live Photos tidigt om lagringsutrymme är huvudmålet
Den kombinationen funkade mycket bättre för mig än att försöka plöja igenom hela biblioteket för hand.