Är det fortfarande möjligt att återställa data från ett formaterat USB-minne?

Jag råkade formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga foton och arbetsfiler som inte var säkerhetskopierade. Jag slutade använda enheten direkt och behöver hjälp med att ta reda på om dataåterställning från ett formaterat USB-minne fortfarande är möjlig och vilka steg jag bör ta härnäst.

Ja, det finns fortfarande en chans, om du slutar använda USB-minnet direkt nu.

Den delen är viktigast. Jag har sett folk formatera ett USB-minne och sedan kopiera några filer till det medan de testar lösningar från slumpmässiga inlägg. När ny data skrivs till samma block är de gamla filerna borta för gott. Återställningsappar kan inte fixa överskriven data.

Det första jag skulle fundera på är hur formateringen gick till.

Om formateringen blev klar på några sekunder var det troligen en snabbformatering. Det är det bättre utfallet. En snabbformatering bygger vanligtvis om filsystemstabellen och rensar indexet som Windows använder för att hålla reda på filer, men själva filinnehållet ligger ofta kvar tills något nytt ersätter det.

Om det var en fullständig formatering sjunker dina chanser rejält. En fullständig formatering skriver över lagringen, så det finns ofta inte mycket kvar att hämta.

Jag skulle hoppa över kommandoradsfixar och reparationsverktyg. Jag gjorde det en gång med CHKDSK på ett skadat USB-minne och det gjorde röran värre. Verktyg som CHKDSK är till för filsystemsreparation, inte för att få tillbaka filer efter formatering.

Det här skulle jag göra:

1. Sluta använda USB-minnet.
  2. Installera återställningsprogramvara på datorns interna enhet, inte på USB-minnet.
  3. Anslut det formaterade USB-minnet.
  4. Kör en fullständig skanning.
  5. Förhandsgranska det som dyker upp innan du återställer det.
  6. Återställ filer till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-minne.

Jag har haft ganska bra resultat med Disk Drill. Det är ett av de enklare alternativen om du inte har gjort återställning tidigare. Välj USB-minnet, kör Universal Scan, vänta tills det är klart och gå sedan igenom resultaten.

Några saker jag gillade när jag använde det:

• Det sorterar hittade filer efter typ.
  • Filter hjälper när listan blir enorm.
  • Förhandsvisningen är användbar. Om ett foto öppnas i förhandsvisningen eller ett dokument ser läsbart ut där, skulle jag se det som ett gott tecken.

En sak jag inte skulle hoppa över är alternativet för diskavbildning. Om USB-minnet fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller beter sig konstigt i Windows, skapa en avbild först. Skanna sedan avbilden i stället för att belasta originalminnet om och om igen. Jag har haft ett billigt USB-minne som dog halvvägs genom upprepade skanningar, så ja, jag lärde mig det den dumma vägen.

Saker som påverkar dina chanser:

1. Om du inte skrev något nytt efter formateringen är chanserna för återställning bättre.
  2. Om du bytte filsystem kan vissa fildetaljer ha gått förlorade, även om rå filåterställning fortfarande fungerar i många fall.
  3. Foton, videor och vanliga dokumenttyper brukar dyka upp bättre än ovanliga filformat.

Om återställda filer kommer tillbaka med dåliga namn eller utan mappstruktur, få inte panik. Jag har sett massor av återställda filer få namn som generiska strängar. Att sortera efter storlek, datum eller typ hjälper mycket när du går igenom högen.

Och avbryt inte skanningen i förtid. Den här delen ignoreras hela tiden. Jag har sett skanningar se värdelösa ut i början, och sedan dök mer fullständiga resultat upp senare. Låt den köra hela vägen till slutet.

Om USB-minnet inte upptäcks, kopplas från hela tiden eller om Windows rapporterar fel storlek, kan problemet vara mer än bara en formatering. Då skulle jag undvika upprepade försök. Flashminne tenderar att bli sämre under belastning när det redan håller på att fallera. Om filerna är viktiga, försök att skapa en avbild först. Om det inte går att hålla det anslutet tillräckligt länge för det, börjar en dataåterställningsfirma bli mer rimlig.

Så ja, du kanske kan få tillbaka filerna utan en säkerhetskopia. De två stora sakerna är om det var en snabbformatering och om du skrev något till det efteråt. Om det var snabbt och enheten förblev orörd är dina chanser fortfarande ganska goda.

Ja, återställning är fortfarande möjlig om du slutade använda USB-minnet snabbt. Det var rätt beslut.

Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste saken, inga fler skrivningar till enheten. Jag tycker dock lite annorlunda om fullständig formatering. På flashminnen betyder en fullständig formatering inte alltid att varje gammalt block raderas på ett rent, återställningssäkert sätt. Wear leveling och TRIM gör USB-beteendet rörigt. Så chanserna minskar, men jag skulle inte avfärda det innan du skannar det.

Några praktiska saker som folk ofta missar:

1. Kontrollera enhetens storlek i Diskhantering.
    Om Windows visar fel kapacitet, som 0 byte eller någon konstig pytteliten siffra, tyder det mer på hårdvaru- eller kontrollerproblem än på ett enkelt formateringsproblem.

2. Titta på SMART bara om USB-minnet stöder det.
    De flesta flashminnen rapporterar inte användbar hälsodata, så slösa inte en timme på att jaga saknad diagnostik.

3. Om dina förlorade filer var foton och Office-dokument, börja med resultaten från signaturskanning först.
    JPEG, PNG, DOCX, XLSX, PDF återställs ofta bättre via filsignatur än via mappträd efter en formatering.

4. Om filnamn är viktigare än filinnehåll, sluta förvänta dig perfekta resultat.
    Dataåterställning från formaterade flashminnen ger ofta tillbaka filer med generiska namn. Innehållet är viktigare än etiketterna.

5. Testa återställda filer i små omgångar.
    Återställ 20 foton. Öppna dem. Återställ några dokument. Kontrollera om de är intakta. Dumpa inte 50 GB skräp till en annan disk innan du vet att skanningen hittar användbart material.

Disk Drill är ett bra val för detta eftersom det hanterar både filsystemsskanningar och djupa signaturskanningar i ett arbetsflöde. Det sparar tid om du inte tänker testa fem olika verktyg efter varandra. Jag skulle använda det på en diskavbild först om USB-minnet känns instabilt.

Hoppa också över reparationsläge i slumpmässiga verktyg. Om målet är filåterställning är reparationssteg ofta där folk gör en dålig situation värre.

Om du vill ha en enkel guide för återställning från flashminne hjälper den här:
titta på denna steg för steg-guide för återställning av USB-data

Kort version, dina chanser är bäst om det var en snabbformatering, inga nya filer skrevs och enheten fortfarande kan läsas normalt. Om skanningen hittar förhandsvisningar är det vanligtvis ett starkt tecken på att dina filer fortfarande finns kvar.

Ja, fortfarande möjligt. Att omedelbart sluta använda den var det smartaste du kunde göra.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sternenwanderer, men jag vill lägga till en sak som folk ofta förbiser: USB-minnen är märkliga små lögnare. Ibland verkar en formatering vara problemet, men det verkliga felet är att USB-styrenheten börjar ge upp. Om enheten plötsligt blir långsam, kopplas från eller ber om att formateras igen efter återanslutning, fortsätt inte att pilla med den om och om igen.

Några saker jag skulle göra annorlunda:

• Prova USB-minnet på en annan dator först, bara för att utesluta en dålig port eller ett tillfälligt drivrutinsfel.
  • Om filerna verkligen är oersättliga, kör inte 5 återställningsappar efter varandra. Varje lång skanning belastar enheten.
  • Återställ efter prioritet. Ta bilderna och arbetsdokumenten först, inte varje slumpmässig temporär fil.

Jag skulle inte haka upp mig för mycket på om det var en snabb- eller fullformatering förrän du faktiskt skannar den. På många USB-minnen är verkligheten rörigare än vad Windows etiketter får det att låta som.

Disk Drill är ett rimligt val här eftersom det är enkelt och låter dig förhandsgranska återställningsbara filer innan du återställer dem. Det spelar roll. Om förhandsvisningarna fungerar är dina chanser vanligtvis ganska goda. Återställ bara allt till din dator eller en annan extern enhet, aldrig tillbaka till samma minne.

Också värt att bokmärka om du vill ha en tydligare genomgång:
en enkel guide för att återställa data från ett formaterat USB-minne

Om USB-minnet visar 0 byte, fel kapacitet eller fortsätter att försvinna, hoppa över egna experiment och överväg professionell återställning. Det är oftast där gränsen går.

En liten invändning mot @mikeappsreviewer: en fullständig formatering av ett USB-minne är inte alltid en garanterad total radering. På flashlagring gör styrenheter, ommappning och ibland TRIM-beteende det mindre svartvitt än på en gammal hårddisk. Så jag skulle inte anta att fallet är hopplöst bara för att formateringen inte var snabb.

Det jag skulle tillägga som ingen riktigt betonade nog: kontrollera om de återställda filerna är logiskt användbara, inte bara återställbara. Efter en formatering kan man ofta få tillbaka hundratals JPEG- eller DOCX-filer som tekniskt sett finns men är delvis korrupta. Därför är förhandsvisningens kvalitet viktigare än det råa antalet filer.

En praktisk vinkel:

• Om dina foton kommer från en kamera, leta efter ursprungliga mappmönster som DCIM.
  • Om dina arbetsfiler var Office-dokument, var uppmärksam på filstorlekar. Små återställda DOCX/XLSX-filer är ofta skräp.
  • Om USB-minnet någon gång var krypterat med BitLocker eller tillverkarens programvara blir återställningen mycket besvärligare om du inte fortfarande har nyckeln.

Om Disk Drill specifikt:

Fördelar:

• lätt att använda
  • kombinerar snabba filsystemsresultat med djupare signaturåterställning
  • förhandsvisningar är hjälpsamma för en rimlighetskontroll
  • hygglig sortering efter typ och storlek

Nackdelar:

• djupa skanningar kan ge ett berg av omdöpta filer
  • mappstrukturen efter formatering är ofta dålig
  • på opålitliga USB-minnen kan det vara riskabelt att skanna enheten direkt om du inte först skapar en avbild

Så ja, det är fortfarande möjligt. Om minnet monteras normalt och visar rätt storlek är Disk Drill ett rimligt första försök. Om det visar felaktig kapacitet, kopplar från eller får Explorer att frysa, sluta behandla detta som ett enkelt formateringsmisstag och börja behandla det som felande hårdvara, vilket ligger mer i linje med försiktigheten från @sternenwanderer och @yozora.