Jag försöker återställa saknade kamerabilder från ett CF-kort efter att bilder plötsligt försvann från min kamera. Kortet känns fortfarande igen, men filerna visas inte, och de här bilderna är verkligen viktiga. Jag behöver hjälp med att ta reda på om det är möjligt att återställa bilder från CF-kort och vilka steg jag bör ta härnäst.
CF-kort blev dåligt? Det här skulle jag göra först
Ja, det här suger. Jag har varit med om att ett CF-kort fått spunk med bilder på det, och det första misstaget folk gör är att fortsätta använda det. Om dina filer försvann, stanna där. Sätt inte tillbaka kortet i kameran. Ta inga testbilder. Kopiera inget till det. Formatera det inte för att kameran eller datorn ber om det.
Ofta ligger filerna fortfarande kvar på kortet. Det som skadas först är filtabellen, indexet, delen som talar om för systemet var allting finns. Dina bilder eller videoklipp kan fortfarande finnas kvar tills ny data skrivs ovanpå dem.
Första kontrollerna innan du gör något dumt
Jag skulle utesluta de enkla felen först, eftersom kortläsare går sönder oftare än folk tror.
- Prova en annan USB-port
- Prova en annan CF-läsare
- Prova en annan dator
- Kontrollera om kortet visas i Diskhantering på Windows
- Kontrollera Skivverktyg på Mac
Om kortet visas där, även om du inte kan öppna det i Finder eller Utforskaren, finns det fortfarande en chans att återställa det.
Om kortet identifieras, använd återställningsprogram
Om systemet ser kortet skulle jag välja återställningsprogram innan jag provar något reparationsverktyg. Disk Drill är ett alternativ som folk använder för CF-kort. Det hanterar filsystemen man vanligtvis ser på kameramedier, som FAT32 och exFAT, och det skannar efter raderade eller saknade bilder, videor och RAW-filer.
Förhandsgranskningen är viktigare än folk säger. Jag har använt förhandsgranskningar för att snabbt avgöra om skanningen hittade riktiga filer eller en hög med trasigt skräp.
Den enkla steg-för-steg-versionen
- Ta ut CF-kortet ur kameran.
- Anslut det till datorn med en bra CF-kortläsare.
- Installera återställningsappen på datorn, inte på CF-kortet.
- Välj CF-kortet i appen och starta skanningen.
- Gå igenom de hittade filerna och förhandsgranska dem du bryr dig om.
- Spara återställda filer på datorn eller en annan extern enhet.
Återställ inte filer tillbaka till samma kort. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det ändå, och då skriver de över data de försökte rädda.
Om kortet verkar instabilt, skapa en avbild först
Den här delen hoppas ofta över. Om kortet kopplar från, ger fel, fryser eller beter sig konstigt, arbeta från en kopia i stället för originalet. Skapa en diskavbild först och skanna sedan avbilden.
Jag skulle göra detta varje gång kortet känns opålitligt. Det minskar risken att göra saker värre medan du pillar med det.
Saker jag inte skulle röra än
Låt de här vara tills efter återställningen:
- CHKDSK
- Första hjälpen
- reparationsalternativ
- alla fix-uppmaningar från operativsystemet eller kameran
De verktygen syftar till att göra kortet användbart igen. Ditt mål är något annat just nu. Du vill få ut filerna från kortet först. Reparationer kommer senare.
När programvara inte längre är rätt väg
Om CF-kortet:
- inte identifieras någonstans
- har böjda stift
- blir varmt
- tappar anslutningen om och om igen
då skulle jag sluta med upprepade programvaruförsök. Vid det laget är en återställningsfirma den säkrare vägen.
Kort version
Om kortet fortfarande visas är dina chanser ofta ganska goda. Sluta använda det, anslut det med en kortläsare, skanna det, förhandsgranska det som hittades och återställ allt till en annan enhet. Den ordningen spelar roll.
Ja, återställning av CF-kort är ofta möjlig om kortet fortfarande visas på din dator. Saknade bilder betyder inte alltid att bilddata är borta. Ibland går mappstrukturen sönder, eller så slutar kameran att läsa katalogen korrekt.
Jag håller med om det mesta som @mikeappsreviewer sa, men jag skulle lägga till en sak först. Kontrollera kortet i kameran och på en dator efter dolda DCIM-mappar eller konstig partitionsinformation. Jag har sett kort där bilderna fortfarande fanns kvar, men kameran slutade visa dem efter ett skrivfel. I Windows använder du Diskhantering. På Mac använder du Skivverktyg. Titta efter kortets storlek och filsystem. Om den visade kapaciteten ser fel ut, sluta pilla med det.
Om kortet monteras men öppnas tomt, hoppa över reparationsverktyg och gå direkt till återställning. Disk Drill är ett bra val för återställning av bilder från CF-kort eftersom det ofta hittar RAW-, JPEG-, TIFF- och videofiler via signatur även när filtabellen är skadad. Förhandsgranska resultaten innan du sparar. Om förhandsvisningarna går att öppna är oddsen ganska goda.
På en punkt håller jag inte helt med @mikeappsreviewer, att prova flera kortläsare är smart, men för många återanslutningsförsök med ett opålitligt kort är ett dåligt drag. Om kortet kopplar från, skapa en avbild tidigt och arbeta från avbilden. Färre läsningar, mindre risk.
Lita inte heller på kameran om den plötsligt säger att kortet är tomt. Kameror ljuger. De rapporterar bara vad de ser i indexet, inte vad som fortfarande finns i lagringen. Har sett det hända mer än en gång.
För en enkel genomgång hjälper detta:
steg-för-steg-guide för återställning av bilder från CF-kort
Om kortet blir varmt, läses som 0 byte eller kopplar från hela tiden, sluta med gör-det-själv-försök. Vid den punkten är ett labb det säkrare alternativet.
Ja, återställning av CF-kort är absolut möjligt om kortet fortfarande upptäcks. Den delen är viktigare än om kameran säger att bilderna är borta. Kameror är ganska dumma när det gäller sånt här. Om katalogen blir skadad beter de sig som om kortet är tomt även när bilddata fortfarande finns kvar.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @kakeru, men jag skulle lägga till en extra sak som folk hoppar över: kontrollera om de saknade bilderna sparades i ett format som ditt nuvarande visningsprogram bara inte visar korrekt. Jag har sett RAW-filer se ut att vara borta på en dator och dyka upp helt normalt i en annan app. Om detta dessutom hände precis efter att batteriet dog eller kameran låste sig mitt under skrivning, kan de sista filerna vara skadade medan äldre fortfarande går att återställa.
Det jag skulle göra är att läsa kortet en gång, så lite som möjligt, och skapa en säkerhetskopia på sektornivå om du kan. Skanna sedan den kopian med Disk Drill. Jag vet att vissa går direkt till att skanna själva kortet, men om kortet ens har mindre läsproblem är det säkrare att skapa en avbild först. Disk Drill är bra för fotoåterställning från CF-kort eftersom det kan hitta filer via filsignaturer även när mappstrukturen är helt förstörd.
En liten invändning mot de vanliga råden: jag skulle inte lägga för mycket tid på att prova varje slumpmässig adapter i huset. Dåliga kortläsare kan få ett redan känsligt kort att bete sig ännu märkligare. En enda läsare som man vet fungerar är bättre än tio mystiska donglar.
Också värt att kontrollera:
- kortkapaciteten visas fel
- filer visas som 0 KB
- konstigt omdöpta mappar
- bara miniatyrbilder finns, inte fullstora bilder
Om du vill ha fler synpunkter från communityn har den här tråden användbara råd om återställning av bilder från CF-kort från Data Recovery Help-communityn.
Om kortet börjar kopplas från, blir varmt eller får systemet att frysa, sluta. Det är där gör det själv går från kanske till japp, det där var en dålig idé.
En sak jag skulle lägga till till det som @kakeru, @cacadordeestrelas och @mikeappsreviewer tog upp: kontrollera om kameran ändrade filnumrering eller uppspelningsfilter. Vissa kameror döljer bilder i uppspelning om mappnamnen inte längre matchar det kamerahuset förväntar sig, även om filerna fortfarande finns på CF-kortet.
Jag håller lite grann inte med om metoden skanna direkt i ett fall. Om kortet är stabilt och läsbart, kopiera först hela det synliga innehållet på kortet till en mapp, inklusive mappar som ser tomma ut. Ibland är bara katalogen skadad och sidecar-filer, miniatyrbilder eller dold metadata hjälper återställningsprogram att återskapa sammanhanget.
Om vanlig bläddring inte visar något användbart, då ja, Disk Drill är ett rimligt nästa steg.
Fördelar med Disk Drill:
- enkel förhandsvisning för foton
- bra på att hitta JPEG, RAW, TIFF och video via signatur
- fungerar även när mappar saknas
Nackdelar:
- djupa skanningar kan förlora ursprungliga filnamn och mappstruktur
- inte idealiskt om CF-kortet har ett verkligt hårdvarufel
- full återställning kräver vanligtvis betalversionen
Om dina återställda foton dessutom bara öppnas halvvägs, visar grå block eller har fel färger, betyder det vanligtvis partiell överskrivning eller korruption, inte att återställningsprogrammet har misslyckats. Den skillnaden är viktig.