Stasjonen viser RAW i stedet for NTFS, hva er den sikreste løsningen?

Harddisken min fungerte fint som NTFS, men etter en omstart vises den nå som RAW, og jeg får ikke åpnet den uten å bli bedt om å formatere den. Den inneholder viktige filer, så jeg leter etter den sikreste måten å gjenopprette dataene og reparere disken på uten å gjøre situasjonen verre. All hjelp med trinn for gjenoppretting fra RAW til NTFS ville vært til stor hjelp.

Når en NTFS-stasjon blir til RAW, behandler jeg det ikke som umiddelbart datatap. Som oftest har ikke stasjonen blitt til noe nytt. Windows har sluttet å lese filsystemet. Jeg har sett dette etter strømbrudd, etter at en ekstern stasjon ble koblet fra for raskt, etter at en kopieringsjobb fikk Windows til å fryse, og på stasjoner med dårlige sektorer eller ustabil USB-maskinvare. Noen ganger er disken helt fin, og det er kabinettet eller kabelen som er den dumme delen.

Det som betyr noe først, er at RAW ikke betyr at filene dine er borte. Veldig ofte ligger de fortsatt der, men NTFS-strukturen ble skadet nok til at Windows bare trekker på skuldrene og gir opp.

Hvis du vil ha den tryggeste veien, gjenopprett først. Formater senere.

1. Ikke formater stasjonen, selv om Windows maser om det.
  2. Prøv stasjonen på en annen PC, en annen USB-port eller med en annen kabel. Jeg har hatt RAW-stasjoner som viste seg å ikke være noe annet enn en dårlig adapter.
  3. Hvis den fortsatt vises som RAW, gjenopprett filene med programvare før du gjør reparasjonsgreier. Jeg ville brukt Disk Drill. Det håndterer RAW-partisjoner godt, og oppsettet er enkelt nok uten at du må kjempe med appen.
  4. Hvis stasjonen virker ustabil, tilfeldige frakoblinger, rare lyder, krypende hastigheter, lag et bilde først. I Disk Drill åpner du Extra Tools > Byte-to-byte Backup. Lagre bildet på en annen stasjon. Monter deretter bildet og skann det i stedet for å belaste originaldisken.
  5. Kjør en Universal Scan. Sjekk forhåndsvisningen. Gjenopprett filer til en annen stasjon. Ikke skriv dem tilbake til RAW-stasjonen.
  6. Etter at du har bekreftet at de gjenopprettede filene åpnes normalt, formaterer du RAW-partisjonen tilbake til NTFS med Filutforsker, Diskbehandling eller DiskPart.
  7. Flytt de gjenopprettede dataene tilbake etter at formateringen er fullført.

Noen ting folk blander sammen hele tiden:

Et RAW-resultat beviser ikke at maskinvaren er død. Jeg har sett mange stasjoner bli RAW bare på grunn av filsystemkorrupsjon.

Hvis SMART sier Good, fint, men ikke legg for mye i det. SMART sier noe om maskinvaretilstanden. Det bekrefter ikke at NTFS-strukturen er frisk.

Jeg ville ikke kjørt CHKDSK eller TestDisk før jeg hadde hentet ut viktige filer. CHKDSK vil vanligvis ikke engang kjøre på et RAW-volum. TestDisk hjelper noen ganger, klart, men det skriver endringer til diskstrukturene. Jeg ville ikke satset på reparasjon først hvis dataene betyr noe.

Så nei, det finnes ikke en ren RAW-til-NTFS-bryter på stedet der filene dine blir liggende. Det du faktisk får, hvis du gjør dette i riktig rekkefølge, er dataene tilbake først og stasjonen tilbakeført til NTFS etterpå. Det er den delen jeg ville fokusert på.

Hopp over formatforespørselen. Din første jobb er å finne ut om dette er skade på filsystemet eller sviktende maskinvare.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, gjenopprett data først. Der jeg er litt uenig, er dette. Før noen dyp skanning, sjekk diskens helse og tilkoblingsvei. Et RAW-volum fra en dårlig USB-SATA-bro er vanlig. Jeg har sett disker vise RAW i ett kabinett og montere fint i et annet. Billige adaptere gjør dumme ting.

Gjør dette i denne rekkefølgen.

1. Sjekk SMART med CrystalDiskInfo eller smartctl.
    Hvis du ser omfordelte sektorer, ventende sektorer, CRC-feil som øker, eller temperaturer som er unormale, slutt å pirke på disken. Klon den først.

2. Hvis det er en ekstern disk, fjern USB-laget hvis mulig.
    Koble en SATA-disk direkte til en stasjonær PC eller en kjent god dokkingstasjon. Dette utelukker kabinettet.

3. Se i Diskbehandling.
    Hvis partisjonsstørrelsen er riktig, men filsystemet sier RAW, kan partisjonstabellen fortsatt være i orden og bare NTFS-metadataene har blitt skadet.
    Hvis størrelsen er feil eller viser uallokerte områder, er skaden mer omfattende.

4. Hvis disken er stabil, gjenopprett filer til en annen disk.
    Disk Drill er et solid valg her fordi det håndterer RAW-disker godt og forhåndsviser filer før gjenoppretting. Det betyr noe. Forhåndsvisning forteller deg om dataene er intakte før du kaster bort timer.

5. Hvis fillisten fra en vanlig skanning ser rotete ut, bytt taktikk.
    Bruk en full skanning eller skann det klonede bildet. Bedre treffsikkerhet, mindre belastning på kildedisken.

En ting jeg ikke ville gjort tidlig, er å tvinge reparasjonsverktøy på originaldisken. Folk elsker å kaste kommandoer på problemet, og så lurer de på hvorfor mappestrukturen ble verre. Reparasjon skriver. Gjenoppretting leser. Stor forskjell.

Etter at filene dine er trygge, slett partisjonen, opprett den på nytt, og formater som NTFS. Test deretter disken. Hvis SMART ser dårlig ut, pensjoner den. Ingen ny sjanse for en disk med de viktige tingene dine.

Denne tråden er også verdt å lese hvis du vil ha en ryddig forklaring på hvordan konvertere en RAW-disk til NTFS uten å miste data.

RAW er vanligvis Windows som sier “jeg kan ikke stole på dette filsystemet lenger”, ikke “filene dine har fordampet”. Så jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @shizuka om gjenopprett-først-delen, men jeg er litt mindre absolutt når det gjelder å unngå all diagnostikk. Å lese SMART og sjekke partisjonskartet er lav risiko. Å skrive reparasjoner er den risikable delen.

Dette ville jeg gjort:

1. Slutt å bruke disken. Ingen formatering, ingen kopitester, ingen “la meg se om den åpner denne gangen”.
  2. Sjekk Diskbehandling og se om kapasiteten ser normal ut. Hvis størrelsen er veldig feil, peker det mer mot maskinvare-/kabinettproblemer enn bare NTFS-korrupsjon.
  3. Hvis den er ekstern, test en annen kabel/kabinett/port. RAW fra ustabile USB-broer er irriterende vanlig.
  4. Hvis disken klikker, kobler fra eller fryser Utforsker, klon/lag et bilde av den først. Den delen er viktigere enn å diskutere verktøy.
  5. Gjenopprett deretter data til en annen disk. Disk Drill er et av de bedre alternativene for gjenoppretting av RAW-partisjoner fordi det også kan skanne et diskbilde, noe som er tryggere hvis den opprinnelige disken er tvilsom.

Der jeg er litt uenig i rådet om å “bare formatere etterpå”: ikke stol på disken igjen for raskt. Hvis et friskt NTFS-volum plutselig ble RAW etter en enkel omstart, ville jeg ønsket å vite hvorfor. Filsystemkorrupsjon kan selvsagt være tilfeldig, men det kan også være det første varselskuddet fra en døende disk eller en dårlig USB-kontroller. Å reformatere uten testing er hvordan folk ender opp med å gjøre dette to ganger.

Hvis du også vil ha litt ekstra bakgrunn, er dette en grei gjennomgang av hvordan gjenopprette data fra en SSD på en sikker måte.

Kortversjon: gjenopprett først, reparer senere, stol på disken til slutt. Den rekkefølgen redder data.

En ekstra vinkel jeg ville lagt til det @shizuka, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer allerede har dekket: sjekk om disken bruker BitLocker eller et leverandørspesifikt krypteringslag før du gjør noe smart. Jeg har sett Windows merke et volum som RAW ganske enkelt fordi opplåsingsmetadataene ble forvirret eller fordi kabinettet som håndterer maskinvarekryptering ble byttet. Hvis disken pleide å be om et passord, eller kom fra en ekstern enhet fra et kjent merke, så husk det.

Dessuten er jeg litt mindre anti-TestDisk enn noen her, men bare i ett tilfelle: når selve partisjonsoppføringen åpenbart er feil og du jobber på en klone, ikke originalen. På originaldisken ville jeg fortsatt ikke risikere skriving.

Min rekkefølge ville være:

• Sjekk om volumet er kryptert eller knyttet til sitt opprinnelige kabinett.
  • Bekreft om Windows ser riktig partisjonsforskyvning og størrelse.
  • Hvis disken er viktig, lag en klone/avbildning på sektornivå før du eksperimenterer.
  • Gjenopprett data fra klonen, ikke kilden, hvis mulig.

Når det gjelder gjenopprettingsprogramvare, er Disk Drill et rimelig valg for RAW-situasjoner.

Fordeler:

• god støtte for forhåndsvisning
  • kan skanne diskavbildninger
  • enkelt nok for ikke-eksperter
  • fungerer godt når filsystemet ikke kan leses

Ulemper:

• dype skanninger kan ta lang tid
  • gjenopprettede navn/mapper kan være rotete hvis NTFS-metadata er kraftig skadet
  • ikke alle funksjoner er gratis

Etter gjenoppretting må du ikke bare reformatere og stole på den. Kjør en full overflatetest og overvåk SMART over tid. Hvis RAW skjedde én gang uten noen klar grunn, ville jeg nedgradert den disken til ikke-kritisk bruk eller pensjonert den. Den sikreste løsningen er ofte ikke å reparere det gamle oppsettet, men å få filene dine ut og erstatte det mistenkelige leddet i kjeden.