Min Mac HFS-enhet blev plötsligt oläsbar efter en krasch, och jag behöver återställa viktiga filer innan jag provar något riskabelt. Jag letar efter pålitlig HFS-återställningsprogramvara som säkert kan skanna enheten och återställa data utan att förvärra skadan. Några rekommendationer eller verktyg att undvika?
Om det här är en HFS- eller HFS+-enhet är det viktigaste att sluta använda den direkt. Kopiera inte något mer till den, formatera inte om den igen och kör inte slumpmässiga reparationsverktyg bara för att se vad som händer. Raderade eller formaterade filer kan fortfarande finnas kvar där, men ny data kan skriva över dem.
Gör de enkla kontrollerna först. Titta i Papperskorgen, och om detta var en Mac-enhet som du använde regelbundet, kontrollera om Time Machine har en säkerhetskopia från innan filerna försvann. Om det inte leder någonstans skulle jag gå direkt till återställningsprogramvara.
Jag använde Disk Drill för en gammal extern Mac-enhet efter att jag av misstag hade raderat en massa filer. Det hanterade HFS/HFS+ ganska bra och processen var inte svår att följa.
- Installera Disk Drill.
- Välj HFS/HFS+-enheten från listan.
- Klicka på Sök efter förlorad data.
- För en extern enhet, låt den stå på Universal Scan så att den kan prova alla tillgängliga skanningsmetoder.
- När skanningen är klar, öppna Granska hittade objekt.
- Förhandsgranska filerna innan du återställer dem, så att du inte sparar en massa trasigt innehåll.
- Välj det du behöver och klicka på Återställ.
- Spara de återställda filerna på en annan enhet, inte tillbaka på den ursprungliga HFS-enheten.
Formatering betyder inte alltid att allt är borta. Vid en snabbformatering kan filsystemsinformationen tas bort medan mycket av den faktiska fildatan fortfarande går att återställa. Det beror mycket på om ny data har skrivits till enheten sedan dess, så ju tidigare desto bättre.
En sak jag skulle vara försiktig med när det gäller externa enheter: om den fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller beter sig instabilt, skapa först en diskavbild om återställningsverktyget stöder det. Att skanna avbilden är säkrare än att belasta en enhet som kanske redan håller på att gå sönder.
Om enheten inte visas i Skivverktyg, ger klickande eller skrapande ljud, tappar anslutningen hela tiden eller om skanningen inte kan slutföras på grund av allvarliga läsfel, skulle jag sluta försöka själv och vända mig till en professionell dataåterställningstjänst. Då kanske programvara inte räcker, och varje extra försök kan göra återställningen svårare.
Kontrollera om enheten är krypterad innan du väljer programvara. Om det var FileVault eller en krypterad HFS-volym kommer Disk Drill eller något annat verktyg fortfarande att behöva lösenordet/återställningsnyckeln, och utan det kan du bara se oanvändbara, förvrängda data. För en enhet som skadats av en krasch skulle jag först skapa en avbild och skanna avbilden, särskilt om filerna är viktigare än att spara några timmar.
Om enheten är fysiskt på väg att gå sönder eller bara har en skadad HFS-katalog påverkar valet av programvara väldigt mycket.
Om den blev oläsbar direkt efter en krasch skulle jag inte börja med att reparera den i Skivverktyg. Första hjälpen kan vara användbart när du bara vill få disken monterbar igen, men det skriver ändringar till volymen. Om återställning är din prioritet är det bakvänt. Hämta datan först, försök reparera senare.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra och enklare alternativ, särskilt om du vill ha förhandsvisningar och ett vanligt Mac-liknande gränssnitt. Det är den typ av verktyg jag skulle föreslå för någon som inte vill ägna eftermiddagen åt att lära sig återställningsterminologi. Nackdelen är att enkla verktyg kan få folk att känna sig alltför bekväma med att klicka runt på originalenheten. Installera det på din interna Mac-enhet eller en annan disk, inte på problemdisken, och återställ filer till en separat destination.
Om du är bekväm med ett mer tekniskt gränssnitt är R-Studio, UFS Explorer eller DMDE också värda att jämföra. De är mindre användarvänliga, men de ger dig mer kontroll och hanterar ibland skadade filsystem bättre. PhotoRec/TestDisk är det billiga/gratis alternativet, men PhotoRec återställer ofta filer utan de ursprungliga namnen och mapparna, så det kan bli ett enormt sorteringsjobb. Det kan vara acceptabelt för foton, men mindre roligt för projektmappar eller dokument.
Det som folk glömmer med HFS/HFS+ är att mappstrukturen är starkt beroende av filsystemets metadata. Om katalogfilen är förstörd kan vissa appar fortfarande hitta råa filer, men den ursprungliga mappstrukturen kanske inte kommer tillbaka på ett rent sätt. Bedöm därför inte bara utifrån antal filer som hittats. Kontrollera om filerna kan förhandsvisas korrekt och om namn/mappar verkar rimliga.
En ungefärlig ordning jag skulle använda:
- Koppla ur enheten om den beter sig konstigt eller klickar.
- Låt inte macOS initiera, radera, reparera eller formatera den.
- Om enheten låter normal och förblir ansluten, skapa först en avbildning/klon.
- Skanna avbildningen, inte originalet, om filerna verkligen är viktiga.
- Prova Disk Drill om du vill ha den enklaste vägen.
- Prova R-Studio/UFS Explorer/DMDE om den första skanningen ger röriga resultat.
- Spara återställda filer någon annanstans.
@yazoras poäng om kryptering är också viktig. Om det var FileVault eller en krypterad HFS-volym kommer återställningsprogramvara inte magiskt att kringgå det. Du behöver lösenordet eller återställningsnyckeln innan den återställda datan blir användbar.
Ytterligare ett specialfall: om detta var en SSD och TRIM var aktivt kan återställning av raderade filer vara mycket sämre än folk förväntar sig. För en korrupt eller omonterbar volym kan du fortfarande ha en chans, men för filer som raderades före kraschen kan TRIM innebära att datan redan är borta.
Så ja, Disk Drill är ett rimligt förstaval för HFS/HFS±återställning, men jag skulle behandla det som det första skanningsverktyget, inte hela strategin. Om enheten är instabil, skapa en avbildning av den först. Om filerna är värda mycket pengar, sluta innan du kör upprepade skanningar och skicka den till ett labb. Det största misstaget är inte att välja fel app, utan att göra den enda kopian av den skadade enheten värre medan du testar appar.
Fortsätt inte att ansluta och koppla ur den bara för att se om den till slut monteras. Det kan förvandla ett återställbart logiskt problem till ett värre fysiskt problem, särskilt med en äldre extern hårddisk med roterande skivor.
Innan du lägger för mycket tid på att jämföra appar, kontrollera om macOS kan se den faktiska enheten, inte bara volymen. I Skivverktyg aktiverar du Visa alla enheter. Om disken visas med rätt storlek men HFS-volymen är nedtonad eller oläsbar, då har programvara som Disk Drill, R-Studio osv. något att skanna. Om själva enheten saknas, visar fel storlek eller dyker upp och försvinner, är återställningsprogramvara förmodligen fel första steg.
För en extern hårddisk skulle jag också utesluta de tråkiga sakerna en gång: en annan kabel, en annan USB-port, ingen hubb, och om det är en lös disk i ett kabinett, möjligen ett annat kabinett. Gör inte tio experiment, bara tillräckligt för att avgöra om kabinettet eller kabeln är felpunkten.
Disk Drill är ett rimligt val om disken är stabil och du vill ha något begripligt. Min invändning är att det trevliga gränssnittet inte i sig gör skanningen säkrare. Om filerna verkligen är viktiga, skapa först en avbild och skanna den. Om du hoppar över avbilden, återställ åtminstone bara till en annan disk och använd förhandsvisningar för att bekräfta att filerna är verkliga, inte bara namn hämtade från skadade HFS-metadata.