Hoe bestanden van een harde schijf herstellen voordat ze worden overschreven?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd en ik ben bang dat ze overschreven kunnen worden als ik mijn computer blijf gebruiken. Ik heb hulp nodig met de veiligste manier om verwijderde bestanden van de harde schijf te herstellen voordat ze voorgoed verdwenen zijn. Advies over betrouwbare herstelstappen of software zou echt helpen.

Ik zou nog niet in paniek raken. Ik heb schijven gehad die er leeg uitzagen en toch heb ik nog veel kunnen terughalen, zolang ik de schijf meteen niet meer gebruikte.

Eerste stap: stop met er iets naartoe te schrijven. Geen installaties, geen bestanden verplaatsen, geen downloads, niets. Wanneer een bestand wordt verwijderd, is de bestandsvermelding vaak als eerste weg. De gegevensblokken kunnen er nog steeds staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.

Wat meestal een redelijke kans heeft

Van wat ik heb gezien, werken herstelapps meestal het best wanneer het verlies door dit soort dingen kwam:

1. je hebt per ongeluk bestanden verwijderd

2. je hebt de Prullenbak geleegd

3. je hebt een snelle formattering uitgevoerd

4. een partitie is verdwenen

5. bestanden verdwenen na een crash of geforceerde herstart

Anders wordt het als de schijf begint te klikken, schrapen, piepen of willekeurig uit het systeem verdwijnt. Dan zou ik stoppen. Die signalen wijzen eerder op hardwareproblemen, en meer pogingen maken het meestal erger.

Wat ik eerst zou proberen

Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt bij een gewone per ongeluk-verwijderd-chaos en het was makkelijk te doorlopen zonder een uur lang door vreemde menu's te hoeven graven. Het kan overweg met verwijderde bestanden, snel geformatteerde schijven, beschadigde bestandssystemen en externe HDD's of SSD's. De voorbeeldfunctie hielp me rommel te scheiden van bestanden die het waard waren om te herstellen. Op Windows is er tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is voor een snelle controle.

Basisstappen voor herstel

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf.

2. Sluit de schijf met de ontbrekende bestanden aan.

3. Open de app en kies de getroffen schijf.

4. Klik op “Zoeken naar verloren gegevens”.

5. Laat de scan voltooien, ook als het traag aanvoelt.

6. Gebruik zoeken of filters om het te verfijnen.

7. Bekijk eerst een paar bestanden. Dat doe ik altijd.

8. Selecteer wat je wilt terughalen.

9. Herstel alles naar een andere schijf.

Herstel niet naar dezelfde schijf. Deze heb ik jaren geleden op de vervelende manier geleerd. Teruggeschreven herstelde bestanden naar de bronschijf kunnen andere gegevens wissen die je nog niet had hersteld.

Controleer eerst de voor de hand liggende dingen voordat je een avond verspilt

Kijk, voordat je een lange scan uitvoert, eerst op de eenvoudige plekken:

1. Prullenbak

2. OneDrive

3. Bestandsgeschiedenis op Windows

4. Time Machine op Mac

Ik heb mensen urenlang een schijf zien scannen en daarna ontdekken dat de bestanden gewoon in een gesynchroniseerde cloudmap stonden. Voelt stom, maar het gebeurt vaak.

Als je andere opties wilt

1. PhotoRec. Gratis, sterke resultaten in veel gevallen, maar de output is rommelig en bestandsnamen komen vaak lelijk terug of ontbreken.

2. UFS Explorer. Goed hulpmiddel voor externe schijven en lastigere gevallen, al zou ik het geen beginnerssoftware noemen. Meer een app van eerst lezen, later klikken.

Wanneer ik dit niet meer zelf zou doen

Als de schijf geluiden maakt, verdwijnt van de computer of helemaal niet verschijnt, zou ik hersteltools voor thuis overslaan en naar een herstelbedrijf gaan. Software repareert geen defecte controller, beschadigde koppen of andere fysieke defecten. Op dat moment kan elke extra keer inschakelen je kansen verkleinen. Dus ja, ga hier langzaam te werk. Dat is belangrijk.

Stop eerst met het gebruiken van de schijf. Dat deel van @mikeappsreviewer klopt. Elke schrijfactie verkleint je kansen. Eén ding wil ik toevoegen. Als de bestanden erg belangrijk zijn, maak dan een volledige byte-voor-byte image van de schijf voordat je gaat scannen. Gebruik iets als ddrescue op Linux of een andere tool voor schijfimaging. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel. Het kost meer tijd, maar het beschermt je tegen een mislukte scan, een vastloper of je eigen onhandige fouten. Mensen slaan deze stap over en krijgen daar later spijt van. Controleer ook welk type schijf je hebt. Als het een SSD is, dalen de herstelkansen snel omdat TRIM verwijderde blokken op de achtergrond wist. Op een harde schijf blijven verwijderde gegevens vaak langer staan als je het gebruik snel stopt. Groot verschil. Als je een eenvoudige app wilt, is Disk Drill prima voor het herstellen van verwijderde bestanden van een harde schijf. Ik zet niet graag in elk geval één tool op de eerste plaats, maar het is makkelijk om resultaten te sorteren en bestanden vooraf te bekijken voordat je ze herstelt. Dat bespaart tijd. Herstel alleen naar een andere schijf. Als de schijf SMART-fouten toont, extreem traag wordt of halverwege een scan verdwijnt, stop dan. Blijf er niet op hameren. Deze thread helpt ook: beste manieren om verwijderde bestanden van een harde schijf te herstellen voordat ze worden overschreven.
Hoe herstel je bestanden van een harde schijf voordat ze worden overschreven?
Om te beginnen ben ik het eigenlijk een beetje **oneens** met de vibe van gewoon meteen scannen van @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque. Als de bestanden echt belangrijk zijn, is de veiligste stap niet eerst herstelsoftware. Het is **eerst behoud**. Wat ik bedoel: - zet de computer uit als die verwijderde schijf je hoofdschijf van het systeem is - verwijder de schijf indien mogelijk en sluit hem aan op een andere machine als secundaire schijf - Windows opstarten vanaf dezelfde schijf kan tijdelijke bestanden, updates, logs, browsercache en al die rommel aanmaken die verwijderde gegevens kan overschrijven Dat is veel belangrijker dan mensen denken. Een paar extra dingen die mensen vergeten te controleren voordat ze een diepe scan uitvoeren: 1. **Vorige versies / schaduwkopieën** Klik met de rechtermuisknop op de map waar de bestanden vroeger stonden, kies Eigenschappen en daarna Vorige versies. Soms heeft Windows je gered zonder dat je het doorhad. 2. **App-specifiek herstel** Als het Office-documenten, Adobe-bestanden, projectbestanden enzovoort waren, kijk dan naar autosave-mappen. Verwijderd op de ene plek betekent niet altijd overal verdwenen. 3. **Het bestandssysteem is belangrijk** NTFS op een gewone HDD geeft je meestal een betere kans dan exFAT/FAT in rommelige situaties. Als het een SSD was, kan TRIM je kansen snel vernietigen, dus tijd is echt belangrijk. 4. **Voer geen opschoontools uit** Geen CHKDSK, geen schijfopruiming, geen defrag, geen spam op de knop schijf herstellen. Mensen doen dit om te helpen en maken herstel daarna moeilijker. Best hard, maar waar. Als je de praktische route wilt, is **Disk Drill** een van de makkelijkere opties voor herstel van bestanden van een harde schijf, omdat de previews nuttig zijn en de resultaten makkelijker te sorteren zijn dan bij sommige chaotischere tools. Installeer het alleen ergens anders en herstel naar een andere schijf. Dat deel staat niet ter discussie. Als je eerst een snelle visuele indruk wilt voordat je iets groots doet, is dit prima om te bekijken: bekijk deze Disk Drill review en walkthrough voor herstel van verwijderde bestanden Mijn volgorde zou zijn: - stop met het gebruiken van de schijf - controleer Prullenbak / cloud / Vorige versies - maak bij waardevolle gegevens eerst een image van de schijf - scan de image of de schijf met Disk Drill - sla herstelde bestanden ergens anders op Als de schijf geluiden maakt of vastloopt, stop dan met doe-het-zelf-dingen. Dat is waar mensen een herstelbaar probleem veranderen in een heel duur probleem. Best balen, maar zo gaat het nou eenmaal.
Hoe herstel je bestanden van een harde schijf voordat ze worden overschreven?
Kleine onenigheid met @sonhadordobosque, @jeff en @mikeappsreviewer: voordat je ook maar aan een diepe scan denkt, controleer of de verwijderde bestanden piepklein of enorm waren. Als het grote video's, VM-bestanden, PST's of game-opnames waren, is het risico op overschrijving veel groter omdat ze veel clusters innamen. Kleine documenten en foto's hebben vaak betere kansen. Een extra truc die mensen missen: sorteer herstelresultaten op bestandskenmerken versus oorspronkelijke bestandssysteemvermeldingen. Als een tool het bestand vindt via NTFS-metadata, is de herstelkwaliteit meestal beter dan bij puur raw carving. Daar kan Disk Drill handig zijn, omdat het vondsten scheidt op een manier die beginners echt kunnen begrijpen. Voordelen van Disk Drill: - eenvoudige voorbeelden - degelijke filtering - beginnersvriendelijke indeling Nadelen: - niet de diepste tool voor ernstig beschadigde bestandssystemen - gratis herstelbeperkingen op sommige platforms - resultaten van raw scans kunnen nog steeds rommelig zijn Als bestandsnamen en mappen erg belangrijk zijn, zou ik eerst herstel op basis van metadata proberen. Als dat mislukt, ga dan verder met carving-tools. Ander werk, andere resultaten.