Ik zou nog niet in paniek raken. Ik heb schijven gehad die er leeg uitzagen en toch heb ik nog veel kunnen terughalen, zolang ik de schijf meteen niet meer gebruikte.
Eerste stap: stop met er iets naartoe te schrijven. Geen installaties, geen bestanden verplaatsen, geen downloads, niets. Wanneer een bestand wordt verwijderd, is de bestandsvermelding vaak als eerste weg. De gegevensblokken kunnen er nog steeds staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.
Wat meestal een redelijke kans heeft
Van wat ik heb gezien, werken herstelapps meestal het best wanneer het verlies door dit soort dingen kwam:
je hebt per ongeluk bestanden verwijderd
je hebt de Prullenbak geleegd
je hebt een snelle formattering uitgevoerd
een partitie is verdwenen
bestanden verdwenen na een crash of geforceerde herstart
Anders wordt het als de schijf begint te klikken, schrapen, piepen of willekeurig uit het systeem verdwijnt. Dan zou ik stoppen. Die signalen wijzen eerder op hardwareproblemen, en meer pogingen maken het meestal erger.
Wat ik eerst zou proberen
Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt bij een gewone per ongeluk-verwijderd-chaos en het was makkelijk te doorlopen zonder een uur lang door vreemde menu's te hoeven graven. Het kan overweg met verwijderde bestanden, snel geformatteerde schijven, beschadigde bestandssystemen en externe HDD's of SSD's. De voorbeeldfunctie hielp me rommel te scheiden van bestanden die het waard waren om te herstellen. Op Windows is er tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is voor een snelle controle.
Basisstappen voor herstel
Installeer Disk Drill op een andere schijf.
Sluit de schijf met de ontbrekende bestanden aan.
Open de app en kies de getroffen schijf.
Klik op “Zoeken naar verloren gegevens”.
Laat de scan voltooien, ook als het traag aanvoelt.
Gebruik zoeken of filters om het te verfijnen.
Bekijk eerst een paar bestanden. Dat doe ik altijd.
Selecteer wat je wilt terughalen.
Herstel alles naar een andere schijf.
Herstel niet naar dezelfde schijf. Deze heb ik jaren geleden op de vervelende manier geleerd. Teruggeschreven herstelde bestanden naar de bronschijf kunnen andere gegevens wissen die je nog niet had hersteld.
Controleer eerst de voor de hand liggende dingen voordat je een avond verspilt
Kijk, voordat je een lange scan uitvoert, eerst op de eenvoudige plekken:
Prullenbak
OneDrive
Bestandsgeschiedenis op Windows
Time Machine op Mac
Ik heb mensen urenlang een schijf zien scannen en daarna ontdekken dat de bestanden gewoon in een gesynchroniseerde cloudmap stonden. Voelt stom, maar het gebeurt vaak.
Als je andere opties wilt
PhotoRec. Gratis, sterke resultaten in veel gevallen, maar de output is rommelig en bestandsnamen komen vaak lelijk terug of ontbreken.
UFS Explorer. Goed hulpmiddel voor externe schijven en lastigere gevallen, al zou ik het geen beginnerssoftware noemen. Meer een app van eerst lezen, later klikken.
Wanneer ik dit niet meer zelf zou doen
Als de schijf geluiden maakt, verdwijnt van de computer of helemaal niet verschijnt, zou ik hersteltools voor thuis overslaan en naar een herstelbedrijf gaan. Software repareert geen defecte controller, beschadigde koppen of andere fysieke defecten. Op dat moment kan elke extra keer inschakelen je kansen verkleinen. Dus ja, ga hier langzaam te werk. Dat is belangrijk.