Jeg prøver at gendanne filer fra et APFS-formateret drev, efter at det holdt op med at blive monteret korrekt på min Mac. Diskværktøj kan se drevet, men jeg kan ikke få adgang til dataene, og jeg er bekymret for at gøre situationen værre. Hvad er den sikreste måde at håndtere APFS-datagendannelse på og gendanne mine filer?
Jeg ville straks stoppe med at bruge det APFS-drev. Den del betyder mere end noget andet. Gem ikke filer på det, installer ikke gendannelsesværktøjer på det, og lad ikke macOS fortsætte med normalt arbejde på det, hvis du kan undgå det. Slettede data kan kun gendannes, så længe de blokke ikke er blevet genbrugt.
Drevtypen gør en stor forskel her.
Hvis det er en ekstern HDD eller en ældre Mac med en APFS-formateret harddisk, kan chancerne være rimelige, så længe intet endnu har overskrevet de manglende data.
Hvis det er en SSD, bliver det meget mindre tilgivende på grund af TRIM. TRIM fortæller SSD'en, hvilke slettede blokke der kan ryddes. Når den oprydning faktisk sker, kan gendannelsessoftware ikke på magisk vis genskabe de filer. Så hvis dette skete på en APFS-SSD, så fortsæt ikke med at bruge Mac'en og håb på, at det løser sig selv. Jo før du stopper, desto bedre er dine chancer. På nyere macOS-installationer kan du som regel alligevel ikke slå TRIM fra for den interne SSD, så hastighed er i bund og grund din eneste fordel.
Før du kaster dig ud i gendannelsessoftware, så tjek de enkle ting:
- Time Machine-sikkerhedskopier.
- Alle tilgængelige APFS-snapshots.
- FileVault-kryptering. Hvis drevet er krypteret, skal det låses op eller dekrypteres, før de fleste værktøjer kan scanne det korrekt.
Til selve gendannelsen fungerede Disk Drill bedst for mig. Det håndterer APFS som et filsystem i stedet for kun at lave rå filudskæring, så når metadataene stadig er der, kan det muligvis bevare mappestier og originale filnavne.
Den sikreste måde at gøre det på er noget i denne stil:
- Installer Disk Drill på et separat drev, ikke det berørte.
- Tilslut APFS-drevet, du prøver at gendanne fra.
- Kør en fuld scanning.
- Brug forhåndsvisning før gendannelse, så du kan se, om filerne faktisk er intakte.
- Gendan filerne til en anden disk. Skriv aldrig gendannede filer tilbage til det samme drev.
Det trin med forhåndsvisning er værd at gøre. Det sparer dig for at spilde tid på at gendanne en masse ødelagte filer.
Hvis drevet ikke vil montere, mister forbindelsen eller laver mærkelige lyde, ville jeg ikke begynde at køre reparationsværktøjer endnu. Spring også Førstehjælp over for nu, da reparationsforsøg kan skrive ændringer til disken. Få de vigtige filer ud først, og bekymr dig derefter om at reparere drevet.
Hvis dette bare er en utilsigtet sletning eller APFS-korruption, har du en meget bedre chance, end hvis drevet er ved at svigte fysisk.
At se den i Diskværktøj betyder ikke, at drevet er sundt eller sikkert at reparere. Hvis dataene er vigtige, så klon/afbild drevet først og scan klonen, uanset om du bruger Disk Drill eller noget andet. At arbejde direkte på den fejlende APFS-disk er genvejen, der kan forvandle en gendannelig sag til et rod.
Klik ikke på “Slet”, “Initialiser” eller noget som helst, der tilbyder at gøre disken brugbar igen. macOS kan være irriterende afslappet med at tilbyde at omformatere et drev, som det kan se, men ikke forstå, og det er præcis den forkerte retning, hvis du går op i indholdet.
Kommentarerne ovenfor har ret i, at man først bør klone, men der er en lille forskel, som ofte bliver overset: At Diskværktøj kan se det fysiske drev, er ikke det samme som, at macOS kan se APFS-containeren og volumenerne korrekt. APFS har den fysiske disk, derefter containeren og derefter volumenerne indeni. Nogle gange er drevet velfungerende nok til at blive identificeret, men APFS-containerens metadata er beskadiget, eller volumenet vil ikke låse op/montere. I det tilfælde kan “reparation af disken” betyde, at der skrives ændringer til netop de metadata, som gendannelsessoftware skal læse.
Hvis dette er et eksternt drev, ville jeg først fjerne de kedelige variabler uden at gøre noget destruktivt. Prøv et andet kabel, en anden USB-port, og hvis det er et bart drev i et billigt kabinet, så et andet kabinet eller en anden dock. Dårlige USB-broer kan få APFS-volumener til at se meget værre ud, end de er. Brug dog ikke en time på gentagne gange at tilslutte og frakoble det. Et par kontrollerede forsøg er nok. Hvis det bliver ved med at afbryde forbindelsen, så antag, at drevet er ustabilt, og stop.
En detalje, jeg gerne ville have afklaret før scanning, er, om FileVault eller APFS-kryptering er involveret. Hvis det er krypteret, skal gendannelsesværktøjet bruge adgangskoden eller gendannelsesnøglen, og resultatet uden det er som regel bare støj. Det samme gælder, hvis det blev brugt som en Time Machine-disk med APFS-snapshots. Du kan se flere volumener eller snapshots, og de “manglende filer” ligger måske i et snapshot i stedet for at kræve en dyb rå gendannelse.
For en ekstern HDD, der ikke klikker og ikke falder ud, ville min rækkefølge være:
- Skaff et andet tomt drev, der mindst er lige så stort som problemdrevet.
- Lav et byte-for-byte-image eller en klon af det dårlige drev, hvis softwaren, du bruger, tillader det.
- Læg det originale drev væk.
- Scan klonen/imaget.
- Gendan til en tredje placering, ikke klonen og ikke originalen.
Det lyder som overkill, indtil scanningen tager 10 timer, og originaldrevet bliver værre halvvejs igennem. Så er klonen forskellen mellem “prøv igen” og “nå, det var den sidste læsning”.
Disk Drill er fin at prøve til APFS, især hvis du kan forhåndsvise rigtige filer med navne og mapper intakte. Jeg ville ikke betragte nogen gendannelsesapps filliste som bevis, før forhåndsvisninger åbner korrekt. Mange værktøjer kan vise imponerende træstrukturer fulde af filer, som i virkeligheden er på nul byte, delvist overskrevet eller ødelagte. Hvis alt, du får, er “rekonstruerede filer” med generiske navne, betyder det normalt, at APFS-strukturen ikke kunne læses, og at værktøjet udskærer efter filsignaturer. Det kan stadig redde fotos, PDF-filer, videoer osv., men det bliver ikke lige så rent.
Jeg ville undgå at bruge Førstehjælp, indtil de vigtige ting er kopieret et andet sted hen. Førstehjælp er et reparationsværktøj, ikke et gendannelsesværktøj. Nogle gange virker det. Nogle gange “retter” det filsystemet til en tilstand, der kan monteres, men allerede har kasseret de beskadigede referencer, du gerne ville have gendannet.
Hvis drevet laver kliklyde, forsvinder under scanninger, viser masser af læsefejl eller er evigheder om bare at vise grundlæggende oplysninger, er softwaregendannelse det forkerte første træk. Det er dér, et laboratorium begynder at give mening, selv om prisen gør ondt. Hvis dataene kan erstattes, så scan en klon og se, hvad du får. Hvis dataene er uerstattelige, er hvert gør-det-selv-forsøg et kompromis.
Forvent, at dette bliver kedeligt og langsomt, hvis det gøres sikkert. APFS-gendannelse er som regel ikke en situation, hvor man klikker på Reparer, og så kommer alt tilbage. I bedste fald kan mappestrukturen læses, og du får mapper og filnavne tilbage. I værste fald får du en bunke udskårne filer med manglende navne. Begge dele kan være vellykkede, men det er meget forskellige resultater.
En lille ting, folk ofte roder med her, er at lave image af det forkerte lag. Med APFS skal du ikke bare lave image af den diskenhed, der plejede at blive monteret, hvis værktøjet giver dig et valg. Lav om muligt image af hele den fysiske enhed, fordi APFS-containeren og metadataene for diskenheden betyder noget. Hvis du kun gemmer én synlig diskenhed, kan du udelade netop de strukturer, et gendannelsesprogram har brug for til at genopbygge filtræet. I Diskværktøj-termer skal du sikre dig, at Vis alle enheder er aktiveret, så du kan se enheden på øverste niveau, containeren og diskenhederne separat.
Jeg ville også være forsigtig med Terminal-rettelser fra tilfældige vejledninger. Kommandoer som fsck_apfs, diskutil repairVolume eller forsøg på tvungen montering kan være fine, når du reparerer en disk, der gerne må ofres, men det er ikke dér, jeg ville starte ved gendannelse. Det samme gælder forsøg på at konvertere, genopbygge eller velsigne noget som helst. Hvis målet er data først, så behandl drevet som bevismateriale: læs fra det, kopiér fra det, lad være med at forbedre det.
Disk Drill er et rimeligt valg, hvis du vil gå GUI-vejen, men jeg ville ikke betale for noget alene på baggrund af et pænt scanningsresultat. Forhåndsvis et par filer, som faktisk betyder noget for dig: en stor video, et dokument, et foto, hvad du nu går mest op i. Hvis forhåndsvisninger virker, og filnavne og mapper ser normale ud, er det et meget bedre tegn end at se et enormt antal gendannelsesbare filer. Hvis det kun finder generiske resultater af typen JPEG0001, kan det stadig være nyttigt, men sænk dine forventninger.
Og glem ikke det kedelige destinationsproblem: du har brug for plads til imaget plus plads til gendannede filer. Et fejlslagent 2 TB-drev kan nemt kræve et 2 TB-klonmål og endnu et drev til gendannede data. Folk starter scanningen, finder filer og indser så, at de ikke har noget sikkert sted at lægge dem. At få styr på det, før du rører den dårlige disk, kan spare mange unødvendige ekstra læsninger.