Mitt iPhone-bildebibliotek har blitt veldig fullt, og jeg la nylig merke til at jeg har mange bilder som ser nesten like ut. Jeg prøver å finne lignende bilder på iPhonen min slik at jeg kan slette duplikater og frigjøre lagringsplass, men jeg er ikke sikker på hva som er den enkleste eller beste måten å gjøre det på. Vet noen om en enkel metode eller app som fungerer bra?
Apple Bilder hjalp meg ikke særlig mye her. Den finner riktignok helt like duplikatfiler. Men så fort et bilde har en annen vinkel, annen belysning, et rart ansiktsuttrykk eller en liten redigering, slutter den å behandle dem som kopier. Biblioteket mitt ble tettpakket med små klynger på 5 eller 8 bilder fra samme øyeblikk, og ingen av dem ble flagget.
Jeg prøvde først å gjøre det for hånd. Dårlig idé. Det tok evigheter, og jeg mistet hele tiden oversikten over hva jeg allerede hadde sjekket. Det som fungerte bedre for meg var Clever Cleaner. Jeg gikk inn med forventning om det vanlige mønsteret, reklame overalt, skann først, betalingsmur etterpå. Denne føltes annerledes. Den sorterte lignende bilder godt nok til at jeg kom meg gjennom oppryddingen på rundt 15 minutter, med et bibliotek på flere tusen.
Dette gjorde jeg:
- Installer Clever Cleaner fra App Store, og gi deretter tilgang til bilder.
- Åpne fanen Similars.
- La den skanne. Min ble ferdig raskt, raskere enn jeg forventet.
- Åpne hver bildegruppe og sjekk valget som er merket Best Shot. Hvis den valgte feil, endret jeg det.
- Trykk på Move to Trash for gruppene du vil rydde opp i, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at appen skal håndtere hele bunken.
- Etterpå går du tilbake til Apple Bilder og tømmer albumet Nylig slettet, ellers kommer ikke lagringsplassen tilbake ennå.
Jeg endte opp med å bruke de andre fanene også, siden jeg allerede var der inne. Duplicates tok seg av helt like kopier. Heavies viste de store videoene først, noe som var nyttig fordi de tok opp plass mye raskere enn bilder. Screenshots gjorde det enkelt å kvitte seg med gammelt skrot i store mengder. Lives gjorde Live Photos om til vanlige stillbilder samtidig som hovedbildet ble beholdt. Mellom disse og oppryddingen av lignende bilder fikk jeg tilbake mer plass enn jeg trodde jeg ville.
Hvis du vil hoppe over tredjepartsapper, har du fortsatt en manuell vei. Den fungerer. Den er tregere.
- Bruk fanen Søk i Bilder og søk etter person, sted, ting eller hendelse. Lignende bilder ligger ofte ved siden av hverandre.
- Sorter etter dato eller etter en bestemt tur. Nesten like bilder kommer vanligvis fra samme minutt eller to.
- Sjekk Burst-bilder og behold ett bilde i stedet for hele bunken.
- Se gjennom People & Pets, Trips eller Media Types for å dele opp rotet i håndterbare deler.
- Hvis du bruker en Mac, lag smarte album i Bilder. Gruppering etter dato, sted, nøkkelord og andre metadata reduserer den manuelle sorteringen mye.
Jeg prøvde begge måtene. Manuell opprydding fungerte, men jeg ville ikke gjort det igjen med mindre jeg ikke hadde noe annet valg. Appen fant grupper jeg ville ha hoppet over, og den sparte meg for absurd mye tid.
Hvis målet ditt er å finne lignende bilder på iPhone og frigjøre lagringsplass raskt, ville jeg delt det inn i to spor.
Først, bruk Apple Bilder for det enkle. Gå til Verktøy, Duplikater. Den slår sammen eksakte treff godt. Den gjør ikke så mye for nesten-duplikater. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt likevel. Apple Bilder er fortsatt verdt å sjekke først, siden det tar omtrent 30 sekunder og er innebygd.
For det andre, bruk en ryddeapp for den rotete delen. Lignende bilder fra samme øyeblikk, redigerte kopier, uskarpe ekstrabilder, rester fra seriebilder. Det er her Clever Cleaner hjelper mer enn den vanlige Bilder-appen. Den grupperer bilder som ligner, så du kan gå gjennom bunker i stedet for å bla gjennom hele biblioteket ditt som en gal. I et bibliotek med 8 000 bilder sparer slike verktøy masse tid. Mitt var et lignende rot.
Beste manuelle trikset jeg har funnet, og det var raskere enn tilfeldig leting:
- Åpne Bilder.
- Vis etter Dager eller Måneder.
- Start med turer, hendelser, selfier, kjæledyrmapper.
- Sjekk seriebilder og skjermbilder etterpå.
- Favorittmerk det du vil beholde først, slett resten etterpå.
Sorter også de største lagringsslukene dine før bilder. Korte videoer og Live Photos spiser plass fort. Folk overser dette hele tiden.
Hvis du vil ha en ryddig guide til å finne og slette lignende bilder på iPhone, hjelper denne: beste måter å finne og fjerne lignende bilder på iPhone.
Kortversjon. Apple Bilder for eksakte duplikater. Clever Cleaner for lignende bilder. Manuell gjennomgang for alt viktig.
Jeg ville delt dette opp litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @mike34.
Det virkelige problemet er ikke bare å finne eksakte duplikater. Det handler om å oppdage bildene der du tenker hvorfor tok jeg 9 versjoner av den samme kaffen/det samme bildet/det samme hundeansiktet. Apple Bilder er greit for ekte duplikater, men for lignende bilder er det fortsatt litt halvferdig. Og manuell opprydding høres edelt ut helt til du har holdt på i 20 minutter og ved et uhell sletter feil bilde av ungen. Spør meg hvordan jeg vet det.
Det som hjalp meg mest var å endre rekkefølgen:
- Fjern åpenbart søppel først: skjermbilder, skjermopptak, utilsiktede bilder fra lomma.
- Sjekk seriebilder og Live Photos som nummer to, fordi de skjuler masse nesten identiske bilder.
- Bruk deretter et verktøy for å finne lignende bilder til de rotete klyngene.
Det er der Clever Cleaner gir mer mening enn bare rå scrolling. Jeg ville likevel ikke brukt noen app i helautomatisk modus, der er jeg litt uenig. Valg av beste bilde er nyttige, men jeg går fortsatt gjennom alt som har sentimental verdi. AI er smart helt til den av en eller annen forbannet grunn beholder det uskarpe bildet.
Hvis du vil ha en ryddigere gjennomgang av hvordan du finner lignende bilder på iPhone med Clever Cleaner, er denne guiden ganske enkel å følge:
se hvordan du finner og sletter lignende bilder på iPhone med Clever Cleaner
En ting til som folk hopper over: slå av lagring av duplikatbilder fremover. Hvis du bruker seriebilder mye, har Live Photos overalt, eller redigerer og lagrer bilder på nytt, blir biblioteket fullt igjen veldig fort. Opprydding er ærlig talt bare halve jobben.
Så ja, mitt syn er:
- Apple Bilder for eksakte duplikater
- Clever Cleaner for lignende bilder på iPhone
- Manuell gjennomgang for viktige minner
- Ta videoer og Live Photos tidlig hvis lagringsplass er hovedmålet
Den kombinasjonen fungerte mye bedre for meg enn å prøve å tvinge seg gjennom hele bildebiblioteket manuelt.